Dagens PS

Har nya Hyundai Kona sneglat på Rivian?

Nya Hyundai Kona för tankarna till Rivian. (Foto: Hyundai)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 20 dec. 2022Publicerad: 20 dec. 2022

Sydkoreanska Hyundai satsar, liksom många andra märken, på el. Hyundai har tidigare släppt bilar med udda design och nya Kona är inget undantag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hyundais nya tillskott har på senare tid anlänt med förvånansvärt fräck design. Elbilen Ioniq 5 är retroinspirerad och liknar få andra bilar som syns till på vägarna.

Senaste elbilen, Ioniq 6, som vi beskådade på motormässan i Los Angeles är även den en udda skapelse.

Många valmöjligheter

Nu fortsätter märket sin designfokuserade resa med en tämligen radikal uppfräschning av Hyundais lilla suv i modellutbudet.

Nya Kona har mjukare former än tidigare. (Foto: Hyundai)

Det handlar alltså om Hyundai Kona som kommer med förbränningsmotor, som hybrid och som elbil. Dessutom utlovar märket en prestandavariant som på Hyundai-språk heter N Line.

Den nya designen bjuder på rundare form än nuvarande Kona.

Både fram- och bakljus är dolda och istället syns en relativt smal LED-list som sveper över hela fronten, respektive hela bagageluckan.

ANNONS

En pixelerad LED-list pryder eldrivna Kona. (Foto: Hyundai)

Denna typ av design känns igen från det amerikanska elbilsmärket Rivian som har liknande design, med undantag för framljusen som på modellerna bryter av med ovalt formade ljus.

ANNONS

Senaste nytt

Gjord för att vara elbil

Det som är speciellt med denna version av Kona är att Hyundai började tillverka elbilen, för att utifrån det lägga till fler drivlinor.

På den helt eldrivna bilen har lamporna en pixeldesign som känns igen från Ioniq 5 och Ioniq 6. Insidan har fått större skärmar och mer utrymme mellan främre stolarna.

Även insidan har fått sig ett lyft. (Foto: Hyundai)

Läs även: Kia EV6 GT – budgetvänlig Porsche Taycan 
Läs även: Rivian R1T provkörd – fullständigt dominerar 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS