Dagens PS

Elbilarna med längst faktisk räckvidd

BMW i4 40e laddar på Tesla-laddare.
Foto: Andreas Bergman
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 30 juni 2022Publicerad: 30 juni 2022

Hur långt man faktiskt kommer med en elbil överensstämmer sällan med den officiella räckvidden. Flertalet faktorer spelar in i vad den faktiska räckvidden blir, något vi i Sverige helt klart blir varse om när vädret inte är på topp. Vilka bilar har då längst faktisk räckvidd? Det är något webbsidan Electric Vehicle Database har svaret på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sidan erbjuder en inblick i vad räckvidden är på marknadens olika elbilar i diverse väderförhållanden. Den räckvidd som de anger för respektive modell baseras på en temperatur omkring 20 grader och en körstil som är relativt sansad.

Jag har jämfört räckvidden som EV Database har med mina erfarenheter och kan därmed intyga verklighetsförankringen. Följande lista inkluderar bara bilar som för närvarande säljs i Sverige.

1. Mercedes-Benz EQS 450+

Faktisk räckvidd: 640 km
WLTP: 743 km
Batteristorlek: 107,8 kWh
Pris: från 1 245 000 SEK

Mercedes-Benz EQS 450+ i Göteborg

Mercedes-Benz EQS 450+ är utvecklad för att vara en renodlad elbil, något som återspeglas i designen. (Foto: Marcus Berggren)

Den nya elektriska flaggskeppsmodellen från Mercedes stoltserar med en lång officiell räckvidd, men även den faktiska räckvidden imponerar.

Anledningen till detta är kombinationen av att EQS är en ändamålsutvecklad elbil med marknadens lägsta luftmotståndskoefficient, som i detta utförande har fått ett extra stort batteri.

2. Mercedes-Benz EQE 350+

ANNONS

Faktisk räckvidd: 525 km
WLTP: 643 km
Batteristorlek: 90,6 kWh
Pris: från 798 000 SEK

Mercedes-Benz EQE 350+ från sidan laddandes

Mercedes-Benz EQE 350+ brås på storebror EQS. (Foto: Mercedes)

Modellnamnet EQE betyder att det rör sig om en elektrisk E-klass och småsyskonet till EQS kan skryta med samma fördelar beträffande design och effektivitet.

Prismässigt ligger den även fördelaktigt till, åtminstone sett till topp tre i den här listan. Tyskarna har mött en del motstånd på hemmaplan när det kommit till att utveckla elbilar men nu är de sannerligen igång, inte minst Mercedes.

3. BMW iX xDrive50

Faktisk räckvidd: 505 km
WLTP: 630 km
Batteristorlek: 105,2 kWh
Pris: från 1 251 000 SEK

BMW iX 50 i Alperna

BMW iX 50 är en vettig elbil, SUV-karossen till trots. (Foto: William Koitrand)

Att en kolossal SUV återfinns på den lista är något förvånande men det minst lika stora batteriet och en förvånansvärt strömlinjeformad design gör ändå att BMW:s nya elektriska flaggskepp gör sig väldigt bra som elbil, utseendet till trots.

ANNONS

4. Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

Faktisk räckvidd: 485 km
WLTP: 602 km
Batteristorlek: 75 kWh
Pris: från 707 990 SEK

Tesla Model 3 framifrån i Miami.

Tesla är den enda icke-tyska tillverkaren på listan. (Foto: Marcus Berggren)

En lista över elbilar är sällan komplett utan en Tesla, inte minst när det gäller räckvidd. Märkets främst styrka har varit infrastrukturen – som de nu öppnat upp för andra aktörer – men en relativt låg förbrukning gör även att en Model 3 kommer långt med ett mindre batteri.

5. BMW i4 eDrive40

Faktisk räckvidd: 470 km
WLTP: 590 km
Batteristorlek: 107,8 kWh
Pris: från 639 500 SEK

BMW i4 40e i Skara

BMW i4 40e är den enda bilen på listan som inte är utvecklad för att primärt vara en elbil. (Foto: Marcus Berggren)

Om BMW iX motsvarar det bayerska märkets satsning på framtiden, motsvarar i stället i4 den sortens elbil som är tänkt att tilltala traditionalister. Hur gör man det då?

ANNONS

Jo, genom att erbjuda en ursprungligen fossildriven BMW med en elektrisk motor. På den här listan är i4 den enda elbilen som inte är utvecklad för att vara just en elbil, något som gör det hela än mer imponerande.

Är räckviddsångest ditt största bekymmer bör du sannerligen sikta in dig på någon av bilarna på denna lista. Något som dock är säkert är att en hög räckvidd oftast förknippas med ett högt pris. Frågan är bara hur länge räckviddsracet kan komma att fortsätta innan infrastrukturen räcker hela vägen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS