Dagens PS

MG4 slumpas bort – Sveriges mest prisvärda elbil?

omslagsbild MG 4 prisvärd
MG-ägaren SAIC vill börja bygga elbilar i Europa. (Foto: MG)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 25 maj 2023Publicerad: 25 maj 2023

MG är det anrika engelska sportbilsmärket som har återlanserats i form av kinesisk elbilstillverkare. Med sin senaste kampanj frågar de sig om modellen MG4 inte är Sveriges mest prisvärda elbil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilmärkets nyintåg på den svenska marknaden är en framgångssaga, åtminstone sett till försäljning. Nyckeln har varit låga priser på batteribilar, som annars tenderar att vara tämligen dyra.

Man får vad man betalar för

Nya MG:s första modell i Sverige hette ZS EV, och såldes så billigt att de svenska vägarna formligen översvämmades av dem. Inte ens tvåtusen spänn i månaden kostade den att privatleasa.

MG ZS EV

MG ZS EV är inget att hänga i julgranen. (Foto: Marcus Berggren)

Efter att priset hade justerats upp en aning blev det emellertid svårt att bortse från de kvalitetsmässiga bristerna. “Renodlad misär” hette det här på redaktionen.

ANNONS

Senaste nytt

MG återvänder till sina rötter, typ

Efter ZS EV har MG försökt att skruva upp kvaliteten. Modellen Marvel R var ett litet steg i den riktningen, men det senaste tillskottet – som heter MG4 – ska vara något helt annat. Det är tyvärr inget som vi på redaktionen ännu har fått chansen att bekräfta.

Man får likväl anta att vilka ambitionerna än har varit, har MG inte riktigt lyckats sälja så många MG4:or som de hade hoppats på. Nu återgår de nämligen till lågprisstrategin.

ANNONS

MG4 lanserades till ett kontantpris på 415 000 riksdaler, eller privatleasing à 5 400 spänn i månaden innan bonus, vilket erbjöds när det begav sig. Nu släpps bilarna för ynka 329 990 kronor eller 2 995 kronor per månad.

På så vis hoppas man kunna få fart på försäljningen, som just nu toppas av kombimodellen MG5.

Är MG4 tillräckligt med bil för pengarna?

Frågan är om det nya priset innebär att MG4 blir prisvärd eller bara billig. Privatleasingerbjudandet motsvarar en årlig körsträcka på 1 000 mil, och gäller en leasingperiod på två år.

Bilen har en räckvidd enligt WLTP-körcykeln på 35 mil, och levereras med diverse lullull som parkeringssensorer och rattvärme. Den stoltserar också med 7 års garanti och vägassistans, samt ett femstjärnigt betyg i Euro NCAP.

MG4 siktar in sig på konkurrenter som Volkswagen ID.3 och Renault Megane.

Läs mer: BMW blickar tillbaka: Släpper ny manuell clownsko

Läs mer: Toyotas chefsforskare: ”Jorden klarar inte av elbilar”

ANNONS

Läs mer: Här är nya BMW i5 – märkets viktigaste modell

Här kan man ta tillvara på MG:s erbjudande.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS