Dagens PS

MG ZS EV – renodlad misär

MG ZS EV
Vi testade MG ZS EV i ett snöigt Stockholm. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 02 jan. 2023Publicerad: 31 dec. 2022

Om du läser detta är sannolikheten stor att du går i bilköpartankar. Du har troligtvis aldrig haft en helt ny bil förut men nu är det äntligen dags. Kanske en MG ZS EV är något att ha?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Du överväger något elektriskt och många likasinnade i din omgivning har pratat gott om MG och du tycker det är lite kul att du kommer kunna närvara på MG-klubbens bilträffar.

Men hur ligger det egentligen till? Grundar sig allt det positiva du har hört i något och är bilens popularitet verklighetsförankrad? Vi lade i Högsta Växeln för att recensera MG ZS EV.

MG ZS EV

MG ZS EV är inget att hänga i julgranen. (Foto: Marcus Berggren)

MG ZS EV ser ut som en rullskridsko

Designmässigt påminner MG ZS EV om en rullskridsko och den osar vitvara på samma sätt som en tvättmaskin köpt på loppmarknad.

Kvalitetskänslan är i paritet med en toalettsits köpt på en marknad i Vietnam och infotainmentsystemet ser ut att ha inspirerats av den första datorn.

När man slår sig ner i bilen och trycker på startknappen möts man av ett surrande, fläkten låter som om den tror sig vara en mixerstav. Just sådana akustiska petitesser genomsyrar hela vår vecka med MG ZS EV.

Det kvittrar från högtalarna, det knarrar från dörrarna och mittkonsolen, det skramlar överallt och vindrutetorkaren bak låter som bilbana.

ANNONS

Det känns som att MG har skickat spioner till bilvärldens alla hörn men att spionerna har gått vilse på olika tillverkares bilmuseum snarare än i fabrikerna vars uppgift är att pumpa ut nya bilar.

Infotainmentsystemet är lika responsivt som en sengångare. Att lista ut hur man exempelvis hittar sätesvärmen hade tagit vem som helst över 45 lika lång tid som att springa ett maraton.

Upplösningen på kameran bak är som tagen från en webbkamera från 1999.

MG ZS EV slog sig in på marknaden med ett oerhört lågt pris, men nu är den tiden förbi. (Foto: Marcus Berggren)

Kvalitetskänslan är ett skämt. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Senaste nytt

Ett mer positivt inslag

Körupplevelsen lämnar ett desto mer positivt intryck – MG ZS är mjuk och förhållandevis bekväm – om man ignorerar alla oljud – och upplevs som responsiv.

Att den främre differentialen är tagen från en trampbil innebär dock att den inte alltid får ner kraften i backen.

ANNONS

Hur mycket kraft man använder sig av visas även i instrumentpanelen. Informativt! Styrningen är något gummiaktig men direkt och tack vare att ZS EV är en elbil svarar den snabbt på alla ens input.

Dessutom möts man av en filhållningsassistent som är lika aggressiv som en kinesisk körskollärare och bilens diverse säkerhetssystem plingar för minsta lilla.

Det för mig vidare till en positiv aspekt av MG ZS EV – den har fem stjärnor i EuroNCAP och om det är något som är viktigt är det givetvis säkerhet. 

MG ZS EV

Rent kördynamiskt är det inget större fel på MG ZS EV. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

Jämte konkurrenterna finns det ingenting som utmärker MG ZS EV med undantag av komforten samt räckvidden som helt klart är de mest imponerande sett till pris. I övrigt finns det inga positiva egenskaper.

MG slog sig in på marknaden med ett oslagbart pris på privatleasing – den låg på endast 1990 SEK i månaden – vilket resulterade i att ZS EV snabbt blev en vanlig syn på våra vägar, något de gjorde bra.

Nu har priset emellertid stuckit i väg och marknaden kryllar av prisvärda alternativ som inte är tillverkade av kartong. Det är inte ofta man kör en genuint dålig bil, men MG ZS EV har lyckats riktigt väl.

ANNONS

Allt som heter livskvalitet försvinner så fort man kliver in i en MG ZS EV. Den är inte tillräckligt billig, kvalitetskänslan är ett skämt, infotainmentsystemet är löjligt dåligt och hela bilen osar misär. Undvik till varje pris.

MG ZS EV är sämre än konkurrenterna. (Foto: Marcus Berggren)

MG ZS EV Comfort (2022)
Motor: Elmotor fram, 156 hästkrafter, 280 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,6 sekunder
Toppfart: 175 km/h
Elektrisk räckvidd: 440 km
Vikt: 1 566 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4323/1809/1649 mm
Pris: Från 399 900 SEK (Testbil ca. 399 900 SEK)

Högsta Växelns helhetsintryck av MG ZS EV

Slutbetyg: 1,5/5

Det som gjort MG ZS EV till en sådan succé är dels det astronomiskt låga privatleasingpriset och att många av kunderna kommit från äldre begagnade bilar.

Den är åtminstone säker och mjuk men det kompenserar inte för den misär som bilen inbringar. Samtliga konkurrenter slår den på fingrarna.

Läs även: Recension av Dacia Spring

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS