Dagens PS

Mexikaner tillverkar elbilar – men ingen vill ha dem

mexikaner
Det tillverkas många elbilar i Mexiko, men inga mexikanare köper dem. (Foto: Zacua)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 21 mars 2023Publicerad: 21 mars 2023

Mexiko har flertalet bilfabriker då landet erbjuder billig arbetskraft samtidigt som dess närhet till den amerikanska marknaden underlättar logistik. Landet tillverkar även många elbilar, men det finns knappt några mexikaner som kör dem.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tesla har även planer på att öppna en så kallad Gigafactory i det nordamerikanska landet, en investering på cirka 55 miljarder kronor.

Det kommer att göra Mexiko till en av världens främsta tillverkare av elbilar. Kruxet är att elbilar i mångt och mycket är för dyra för gemene mexikan.

Samtidigt har inte landet den infrastrukturen som krävs för att elbilar ska vara ett vettigt alternativ.

Det rapporterar Reuters.

Mexikaner vill ha 50 procent elbilar till 2030

Mexiko har som målsättning att marknaden ska bestå av 50 procent elbilar till 2030. För att det målet ska uppnås måste de växla upp rejält.

Under 2022 stod elbilar för 0,5 procent av den totala försäljningen i landet, att jämföra med 33 procent av den totala personbilsförsäljningen för Sverige under samma period.

Även om man räknar med laddhybrider kommer man bara upp i 4,7 procent av totalen, något som är långt från målet på 50 procent till 2030.

ANNONS

Många svaga länkar

Det är emellertid mycket som ska klaffa för att även mexikanarna ska börja köra elbil. Det finns inga incitament för elbilsköpare, det finns inte tillräckligt många laddare, och det är dyrt att installera laddbox hemma.

Mexiko har heller inte någon plan för att fasa ut fossilbilar.

Under 2022 såldes det 5 600 elbilar (av totalt 1,1 miljoner) medan landet tillverkade 78 000 elbilar under samma period.

2023 väntas det tillverkas 142 000 bilar i Mexiko. För att driva försäljningen måste det dyka upp fler billiga elbilar, samtidigt som infrastrukturen måste utvecklas ytterligare.

Läs även: Elbilar blir billigare – priset på batterier dyker
Läs även:
Recension av Dacia Spring
Läs även:
En ny elbil för under 100 000 kronor
Läs även:
Analys – 100 procent elbilar inom 12 år

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS