En av de största kostnaderna förknippade med elbilar är batteriet. Nästan alla batterier för elbilar består av litium, ofta kallat för det vita guldet. Sedan januari har priserna minskat med närmare 20 procent, vilket i sin tur gör elbilar billigare.

ANNONS

Det är trots att elbilsförsäljningen världen över har ökat markant. Även priset på kobolt – ofta använt i batterier med längre räckvidd – har halverats.

Koppar har också blivit billigare – ungefär 18 procent, trots att efterfrågan har varit svår att matcha.

Det rapporterar amerikanska New York Times.

Varför sker detta?

De flesta analytiker har bedömt att råvarupriserna kommer att öka eller åtminstone ligga på samma nivå, men detta är alltså inte fallet.

Exakt varför priserna har fallit är inte helt glasklart. Vissa tror att det är en kortsiktig trend som beror på den minskade efterfrågan av elbilar i Europa och Kina som en konsekvens av att diverse incitament försvinner.

ANNONS
ANNONS

Andra tror att tillverkningsprocesserna och gruvdriften har effektiviserats vilket i sin tur har pressat priserna.

Billigare bilar på gång

Med det sagt förblir vinstmarginalen för litium exceptionellt hög. Litium kostar ungefär mellan 50 000 och 80 000 kronor per ton att få fram, medan det säljs för ungefär tio gånger så mycket.

Dessa vinstmarginaler gör branschen oerhört lukrativ och det är således lätt att hitta finansiering enligt Shweta Natarajan, en partner på Mobility Impact Partners som är ett private equity-bolag som fokuserar på transportindustrin.  

Samtidigt innebär det att priserna rimligtvis kommer att falla ytterligare.

42 gånger mer

Vita huset påstår att litiumproduktionen måste öka 42 gånger om till 2050 för att säkerställa att efterfrågan möts.

ANNONS
ANNONS

Det kryllar av litium i världen, men det ansågs inte vara särskilt värdefullt förrän elektrifieringen tog fart.

I takt med att priserna på litium och liknande råvaror minskar gör även priset på elbilar det. I sin tur gynnar det slutkonsumenten och en framtid med allt billigare elbilar närmar sig med stormsteg. 

Läs även: Recension av Dacia Spring – Europas billigaste elbil [Dagens PS]
Läs även:
Nio byter 60 000 batterier – varje dag [Dagens PS]
Läs även:
Kinesiska batterier tar över bilindustrin – i Europa [Dagens PS]
Läs även: Volkswagens nya elbil är ruskigt billig [Dagens PS]