Dagens PS

En ny elbil för under 100 000 kronor

Dongfeng Nano Box
Dongfeng Nano Box är en av världens billigaste elbilar. (Foto: Dongfeng)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 19 jan. 2023Publicerad: 19 jan. 2023

Dacia Spring, Europas billigaste elbil, går loss på cirka 250 000 kronor nere på kontinenten. I Kina kan man emellertid få den för motsvarande 91 480 kronor, hela 158 520 kronor mindre, men då som Dongfeng Nano Box.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dacia Spring är egentligen en europeisk version av en kinesisk version av en indisk bil. Närmare bestämt baseras den på Renault Kwid som primärt säljs i länder som Indien och Sydafrika.

I elbilsutförande kallas den för Renault City K-ZE i Kina, men säljs alltså som Dacia Spring i Europa.

Bilen är slående lik Dacia Spring – eftersom det är samma bil. (Foto: Dongfeng)

Flera varianter

Varianterna tar inte slut där, utan Dacia Spring säljs även som Aelous EX1, Dongfeng Nano Box Fengzing T1, Fengguang E1 och Venucia e30.

Ifall du aldrig hört talas om några av de märkena är det för att de är lika kinesiska som den kinesiska muren. Med det sagt saluförs Dongfeng på den svenska marknaden, märket som erbjuder den billigaste varianten av Dacia Spring.

Dongfeng Nano Box lanserades i juli 2022 med ett pris på cirka 100 000 kronor. Det ledde till 10 000 beställningar under de första 24 timmarna. Men nu har bilens pris sänkts ytterligare, i alla fall i Kina.

Dongfeng Nano Box kostar nu bara en bit över 90 000 kronor.

ANNONS
Dongfeng Nano Box

Dongfeng Nano Box lämpar sig väl för att mobilisera den stora massan. (Foto: Dongfeng)

ANNONS

Senaste nytt

Dongfeng Nano Box är en sminkad Dacia Spring

När vi körde Dacia Spring i Europa ansåg vi att den erbjöd mycket för pengarna och den nominerades till och med till Årets Högsta Växeln-bil 2022. Med det sagt är begreppet ”mycket för pengarna” bestämt relativt.

I sitt billigaste utförande erbjuder Nano Box 45 hästkrafter och 125 newtonmeter. 0-till-100 avverkas på 19,1 sekunder och batteriet är mindre än det man finner i en Range Rover laddhybrid.

Varför kostar då Dongfeng Nano Box så vansinnigt lite jämfört med Dacia Spring?

Det finns flertalet svar på den frågan men det grundar sig i subventioner av den kinesiska staten, skatt, produktion, tullavgifter och liknande.

Dessutom har bilarna byggda för den europeiska marknaden ofta helt andra krav ställda på sig beträffande säkerhet och liknande. Samtidigt är europeiska konsumenter villiga att betala mer för sin bil.

Vilken hade du valt? Aelous EX1, Dacia Spring, Dongfeng Nano Box Fengzing T1, Fengguang E1, Renault City K-ZE eller Venucia e30?

ANNONS
Dongfeng Nano Box

Nano Box är inte direkt välutrustad. (Foto: Dongfeng)

Läs även: Recension av Dacia Spring
Läs även: Elbilarna med kortast räckvidd

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS