Förra sommaren lanserade BMW den nya och framhjulsdrivna generationen av lilla 1-serien. Baserad på samma plattform som MINI bröt man mot alla BMW-älskares outtalade mantra att en BMW ska vara bakhjulsdriven. Nu lanserar man en coupé-modell på samma plattform och då blir det plötsligt en 2-serie.

Den sportiga designen motsvaras inte riktigt av köregenskaperna som är mer bekväma än sportiga. (Foto: Håkan Nilsson)

Sedan några år tillbaka har BMW antagit strategin att skapa jämna nummer på sina coupé-modeller. Sedan tidigare har 3-seriens slankare modeller blivit 4-serie, X3 har blivit X4 och X5 är X6. X2 lever sitt eget liv liksom 8-serien. Fram till nu har 2-serien utgjorts av de mer familjebilsinriktade Active Tourer och Gran Tourer men nu blir det ändring på det.

Bakdelen är exteriörens höjdpunkt med bakljus som påminner om X4 och stora avgasrör från X2. (Foto: Håkan Nilsson)

Nya 2-serien blir alltså den sportigare Gran Coupe som delar det mesta med nya 1-serien. Bottenplattan, framhjulsdriften, frontens utseende är densamma. Skillnaden hittar vi från B-stolpen och bakåt med en något längre kaross, coupé-taklinjen och en sedan-baklucka. Detaljer som stora ”gälar” fram och LED-bakljus som påminner om X4 är också detaljer som skiljer 2-serien från 1-serien.

Full LED-strålkastare som fungerar riktigt bra i mörkerkörning och ”fejkade” luftintag utgör skillnaderna mellan 1- och 2-serien. (Foto: Håkan Nilsson)

Full-LED-strålkastare är standard och M Sport-paketet adderar lite mer dynamik med sin aggressiva styling och extra aerodynamiska detaljer. I profil har den en välbalanserad form. Den snygga C-stolpen har en helt ny tolkning av den ikoniska Hofmeister Knyck-designen, något som kanske inte går hem hos de inbitna BMW-entusiasterna. De stora dubbla avgasrören från X2 bidrar också till den sportiga profilen.

Karossformen är tilltalande från i stort sett alla vinklar. (Foto: Håkan Nilsson)

Spontant så tycker jag nog att 2-serie Gran Coupe är snygg även om de inbitna BMW-entusiasterna rynkar på näsan. Den ser onekligen sportigare ut och mer dynamisk, speciellt om man adderat M Sport-paketet som pressbilen var utrustad med. Laddar man sedan på med 19” fälgar med 35-profil så ser bilen snabb ut. Men när det gäller 220d så är det mer kosmetika än prestanda, fast det är väl inget fel med det när helheten ändå ger sköna vibbar.

En snygg och funktionell förarmiljö som känns igen från 1- och 3-serien. Sköna stolar höjer intrycket. (Foto: Håkan Nilsson)

Inuti är det lite av en blandning mellan 3-serien och den nya 1-serien. Det är verkligen premium i både utseende och känsla och fullpackad med teknik. Den sköna tjocka ratten är densamma som alla andra BMW med ett M Sport-paket. Den digitala iDrive-skärmen är den senaste från BMW och är logiskt lätthanterad. Instrumentklustret känner vi också igen från bl.a. 3-serien.

Sportstolarna med blått inlägg ger en härlig komfort även för en lång motorjournalist som jag och det delbara baksätet (40/20/40) erbjuder också tillräckligt med bekvämt utrymme för två vuxna en kortare resa. Bagageutrymmet klarar 430 liter och är lätt att lasta tack vare den stora luckan och den låga lasttröskeln. Hur mycket den rymmer med baksätet nedfällt framgår dock inte.

BMW:s fina 2-liters diesel på 190 hk och 400 Nm vridmoment är både kvick och snål. (Foto: Håkan Nilsson)

Under huven huserar BMW:s fina 4-cylindriga turbodiesel på 190 hk och ett vridmoment på 400 Nm från låga 1.750 varv. Med en acceleration på 7,5 sekunder från stillastående till 100 km/h så är den förhållandevis pigg och samtidigt bränslesnål.

Testbilen var sprillans ny och tumregeln för en diesel är att man normalt inte når en optimal förbrukning förrän efter ca. 1.500 mil. Under min test som innefattade en blandning av stadskörning, motorvägskörning och en del ”aktiv” körning på krokiga småvägar så låg snittförbrukningen på 5,1 l/100 km.

ANNONS
ANNONS
Bredvid växelväljaren hittar vi startknappen, körprogrammen och den utmärkta iDrive kontrollen. (Foto: Håkan Nilsson)

Mesta kraften kommer vid 4.000 och det var där jag hade det roligaste på de krokiga småvägarna. Den 8-stegade automatlådan är snabb och exakt men kommer tyvärr inte med skiftpaddlar som kostar 1.500 kr extra, något som hade gjort bilen gott vid aktiv körning. Det vanliga dieselknacket lyser till stor del med sin frånvaro och istället påminner ljudet mer om en bensinare.

BMW 220d är en bil för långkörningar. På krokiga vägar är den lite för mjuk. (Foto: Håkan Nilsson)

Det märks att BMW valt att utrusta 220d med ett mjukare chassi jämfört med 1-serien som är avsedd att vara den sportiga varianten av de framhjulsdrivna modellerna. 2-serien är mer tänkt som skön GT-vagn avsedd för bekväm långkörning. Detta var något som framgick med all tydlighet under de dagar jag testade bilen och det gjorde absolut ingenting. Tvärt om.

Trots att styrning är lite i det lättaste laget så är BMW 220d mycket stabil och komfortabel på vägen. (Foto: Håkan Nilsson)

Även styrningen kändes lite ”slappare” än vad jag förväntade mig och något jag inte upplevde i 1-serien. Den hängde ihop med den mjuka fjädringskomforten och fungerade utmärkt i stadstrafik och på motorvägen och gjorde 220d mycket bekväm men definitivt inte sportig. Det har man överlämnat till M235i xDrive Gran Coupe och M135i xDrive.

Efter drygt 130 mils körning i en helt ny bil så är jag imponerad av snittförbrukningen. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

Diesel försvinner någon gång i framtiden men inte än på ett tag. Medan många av oss älskar dess effektivitet och höga vridmoment, erbjuder trots allt laddhybridtekniken ett mer övertygande paket. Så egentligen är det inte så underligt att försäljningen av laddhybrider fortsätter att öka på bekostnad av diesel försäljningen. Även 2-serien lär bli elektrifierad inom en inte alltför avlägsen framtid, även om det inte är uttalat…ännu.

För närvarande kommer förmodligen BMW 220d att bli den mest populära Gran Coupe-modellen i Sverige. Det är ett snyggt tillskott i BMW:s portfölj men också en intern konkurrent till 1-serien och till och med 3-serien när man börjar lasta på utrustning från den digra tillvalslistan. Tuffa konkurrenter blir också Mercedes CLA 220d och möjligen helt nya Audi A3 Sportback 35 TDI, två mycket kompetenta bilar.

Teknisk specifikation och pris

Motor: 2.0 liters 4-cylindrig turbodiesel på 190 hk och 400 Nm vridmoment
Växellåda: 8-stegad automatlåda
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 7,5 sekunder och toppfarten är 235 km/h
Bl. förbrukning enl. WLTP: 4,9 l/100 km (uppmätt 5,1 l/100 km)
CO2-utsläpp enl. WLTP: 129 g/km

Bagageutrymme: 430 l
Vikt: 1.580 kg
Dragvikt: 1.300 kg

Pris från: 356.200 kr (Testbilen 467.900 kr)
Årskatt år 1-3: 5.142 kr därefter 2.347 kr

Läs mer om BMW 2-serien här.