New Jersey, USA. De högbyggda bilarna som till vardags kallas SUV men som BMW valt att kalla SAV (förklaringar nedan) tar sakta men säkert över rollen från svenskarnas favorit; kombibilen. Samtidigt så kvarstår behovet av prestanda som sällan behövs men som ändå ska finnas där för de med extra stor plånbok. Nya BMW X3 M & X4 M Competition bör tillfredsställa alla som söker prestanda några centimeter högre över marken.

BMW X3 M Competition

När jag testade den senaste generationen X3 strax efter lanseringen 2017, var jag imponerad av hur den tyska tillverkaren lyckats kombinera de komfortabla aspekterna som en kombi erbjuder med modell som även fungerar utanför allfartsvägarna. Detsamma gällde X4 som lanserades förra hösten med skillnaden att kupémodellen besitter inga andra fördelar över X3 än en sportigare design.

BMW X4 M Competition

När nu BMW lanserar prestandamodellerna av dessa två förträffliga SUV, förlåt SAV, så har man tagit steget in i ett segment som egentligen inte borde ha ett existensberättigande eftersom det handlar om rena sportbilsprestanda, något som egentligen hör hemma i låga bilar där baken är nära marken. Men som man säger i USA; I stand corrected. Det här fungerar alldeles utmärkt för mig och borde definitivt fungera för de som söker det lilla extra i en bil som man kliver upp istället för ner i.

Låt oss först reda ut skillnaderna mellan SUV och SAV. SUV som står för Sports Utility Vehicle är den vedertagna benämningen på vad många refererar till som Jeep (som är ett varumärke och inte ett segment). Det är alltså en bil som bör ha, men inte alltid lever upp till det, förmågan att kunna ta sig an naturens utmaningar utanför vanliga vägar, något som egentligen inte är helt PK. BMW tyckte att benämningen utility kändes lite för arbetsorienterat och valde därför att byta till en annan bokstav som mer skulle spegla målgruppens behov. SAV står alltså för Sports Activity Vehicle och det passar dessa bilar.

Nog om benämningar och istället över till det som ni egentligen vill läsa om. BMW har optimerat sina två mellanklass SAV med ett antal detaljer som gör dessa två modeller till något som definitivt klarar av bankörning utan att lämna någon besviken. Exteriört så är det inte så förfärligt mycket som skiljer sig från standardmodellerna. Utöver den svarta grillen, de stora luftintagen fram, de stora lågprofildäcken och takspoilern bak som vi hittar på X3 M och X4 M så innefattar den exteriöra utrustningen en kolfiberspoiler fram, större takspoiler och fyra feta avgasrör på varsin sida om en större diffuser.

Härlig förarmiljö

Det är dock under skalet vi hittar de riktigt stora skillnaderna och redan i kupén händer det grejer. De speciella skinnklädda sportstolarna är det första man lägger märke till. Bekväma med ett fantastiskt stöd i alla leder. Väl på plats i förarstolen så hittar man samma typ av växelväljare som i BMW M5, det vill säga med en omkopplare för den 8-stegade automatlådans utväxling. På rattnavets överkant hittar vi också samma röda M1 och M2-knappar för bilens inställningar, normal eller brutal prestanda med möjlighet att ställa in individuella preferenser, precis som i M5.

Under huven har BMW:s M-division adderat en från grunden helt nyutvecklad 3,0-liters 6-cylindrig dubbel-turbo med bl.a. smidd vevaxel och smidda kolvar. Den producerar 480 hk i standardform och 510 hk i Competition utförandet. Båda modellerna levererar hela 600 Nm vridmoment och skickar iväg denna höga sportbil 0-100 km/h på 4,1 sekunder. Prestandan är ett resultat av flera faktorer där de båda turboaggregaten som är integrerade i grenrören, spelar störst roll. De arbetar på trecylindrar vardera helt oberoende av varandra och matas med luft kyld av en indirekt kylare. Nytt är också att motorkåpan som tidigare bara var ett plastskydd monterad över motorn, nu innehåller kanaler för att transportera luft till turbo och motor.

Notera tvärstaget över motorkåpan…allt för stabiliteten i chassit.

Modellerna är utrustade med BMW M xDrive som tillsammans med Active M Differential är i princip detsamma som vi hittar i M5. Detta innebär också att all kraft går som standard till bakhjulen såvida inte systemet upptäcker att framhjulen släpper, då omfördelas kraften för ett optimalt väggrepp. Fördelningen och ingreppets styrka varierar beroende på vilken inställning av körläge man valt. Ju mer aggressiva inställningarna är, desto mindre stöd får man, allt för den härliga sportbilskänslan.

Eftersom M-modellerna är utrustade med M Active Chassi så levererar bilarna en optimal väghållning på alla typer av vägar. Det är klart att de är hårdare satta än vanliga X3 och X4, men det är priset man gärna betalar för att få väghållning i världsklass. På den fina Monticello banan i norra New York fick vi köra X4 M Competition, en härlig känsla där vi testade i princip alla inställningar av chassit, växellådan, körprogrammen osv.

ANNONS
ANNONS
Väghållningen är på topp

Ganska snabbt stod det klart att X4 M Competition var en ulv i fårakläder. Bilen kramade banan som vilken supersportbil som helst och gasresponsen var omedelbar. Accelerationen ut ur kurvorna skickade iväg denna högbyggda sportbil utan en tillstymmelse till att släppa greppet, inte ens vid kraftig provokation. De stora keramiska bromsarna med fyrkolvsok fram och enkolvsok bak, bidrog till att jag kunde välja en senare bromspunkt innan de skarpa kurvorna och därmed minska varvtiderna. Det var en imponerande upplevelse med tanke på att detta är en SUV…förlåt SAV.

Samma sköna väghållning på landsväg men en aning stötig.

På de fina vägarna i trakterna av Bethel, NY där Woodstockfestivalen ägde rum för 50 år sedan, testade jag X3 M Competition. På kurviga vägar längs Hudson River och genom lummiga miljöer som förde tankarna till Skånes vackra bokskogar, satt man bekvämt i de sköna sportstolarna. I komfortläget så är X3 M Competition tyst där det mesta ljudet kommer från de breda lågprofildäcken. På allmänna vägar är motorns beteende och växellådans mjuka växlingar en fröjd att köra men den hårda sättningen gör att du känner varje liten ojämnhet och det kan kanske vara lite jobbigt i längden. Det är tydligt att chassit och fjädringen är mer avsedd för bankörning.

Sammanfattning

Av de förändringar som BMW:s M-division gjort med X3 M/X4 M Competition så är det motorn som lämnar det mest bestående intrycket. Effektleveransen är så jämn och gasreglaget är så skarpt, det känns som en naturligt aspirerad motor. Varje liten fotrörelse ger en omedelbar reaktion. Det finns ingen turbo-fördröjning med plötslig acceleration från bilarnas dubbla turbo för när du trampar på gasen är varje växling blixtsnabb och ackompanjeras av härliga avgassmällar. Tycker man fortfarande att 250 km/h är för lite så kan man addera ytterligare 35 km/h genom att investera i ett Drivers Package.

X3 M Competition är min favorit…billigare och mer praktisk.

Styrningen är påtagligt förbättrad från tidigare M-modeller och är skönt direkt. En annan detalj som också är direkt men kanske inte så skönt på allmänna vägar är bromsarna. Trycker man för hårt på bromspedalen så tar det nästan tvärstopp, något som kräver en hel del tillvänjning om man vill undvika att bilen ska hamna på plåtverkstaden efter att en icke ont anande medtrafikant kört in i baken. Men det är något jag gärna vänjer mig vid bara för möjligheten att få köra någon av dessa högbyggda sportbilar. BMW:s dokumenterat skickliga M-division har återigen levererat bilar som överträffar förväntan.

 

Tekniska specifikationer & priser

BMW X3 M Competition (X4 M Competition)

Motor: 6-cylindrig M TwinPower Turbo-bensin
510hk och max vridmoment 600 Nm
Växellåda: Åttastegad Steptronic
Acceleration 0–100 km/h: 4,1 sek.
Topphastighet: 250 km/h (285 km/h med Drivers Package)
Blandad förbrukning: 10,5 l/100km (10,6 l/100 km)
CO2-utsläpp: 239 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP

Pris X3 M från: 816.500 kr (X4  M 839.500 kr)
Competition från: 61.900 kr
Drivers Package: 24.000 kr

Foto: Wolfgang Groeger-Maier och BMW