München, Tyskland. Förra våren lanserades sedan-varianten av BMW:s bästsäljande modell efter att ha presenterats på Paris bilsalong 2018. Men eftersom Sverige är ett utpräglat kombiland så är 3-serien ”med ryggsäck” som BMW kallar Touring och som först lanserades tidigt förra hösten, den variant som var mest efterlängtad bland BMW älskarna.

I det kombiälskande Sverige så är Touring-modellen den mest eftertraktade varianten i 3-serien. (Foto: Fabian Kirchbauer)

Ända sedan första generationen såg dagens ljus 1987 så har kombi-modellen av 3-serien varit lite av en favorit i mellanklassen, framförallt bland de som sökt sportiga köregenskaper i kombination med en praktisk kombibaklucka. Tjänstebilsförare som inte nödvändigtvis har behövt begränsa sig till låga basbelopp har varit en stor målgrupp och den sjätte generationen 3-serie Touring lär inte avvika från den trenden.

Det enda som egentligen skiljer Touring-modellen från sedanen som vi skrev om tidigare, är det vi hittar bakom C-stolpen. Axelavståndet och bilens längd på drygt 4,7 meter är identisk vilket innebär att den vuxit med 7,6 cm jämfört med föregångaren, något som kanske kunde påverka 5-serie Touring försäljningen om det inte var för att bagageutrymmet bara vuxit med 5 liter.

Det handlar om att den gått från 495 till 500 liter (1.510 liter med baksätet nedfällt 40/20/40), trots ett 4,1 cm längre axelavstånd och det är 70 liter mindre än 5-serie Touring. I jämförelse med den svenska favoriten Volvo V60 så hamnar 3-serie Touring lite på efterkälken. V60 är 5,2 cm längre, 2,3 cm bredare och har ett 29 liter större bagageutrymme.

Exemplarisk förarmiljö och tydlig instrumentering. (Foto: Fabian Kirchbauer)

Framsätena tillhör de allra bästa på marknaden och baksätet ligger inte långt efter med något mer benutrymme än tidigare. I övrigt är instrumentering, uppkopplingar och säkerhetssystem desamma som i sedanen. (Läs här)

Utrymmet i baksätet har vuxit en aning och är nu i klass med förra generationen 5-serie. (Foto: Fabian Kirchbauer)

Nya 3-serien har mognat betänkligt med bekvämare köregenskaper samtidigt som den behållit den körglädje som gjort modellen så populär. Det enda motoralternativ som vi fick chansen att testa på Autobahn och landsvägar i trakterna runt Dachau var den sköna 330i med BMW:s fyrhjulsdrift xDrive. Den fyrcylindriga tvålitersmotorn producerar 258 hk och 400 Nm som bidrar till att skicka iväg den till 100 km/h på 5,9 sek och med 250 km/h som toppfart.

ANNONS
ANNONS

Väghållningen kan inte bli mycket bättre och sportigheten sitter kvar även om man samtidigt upplever att den senaste generationen är en större bil. BMW har jobbat med isolera bakaxeln från resonansljud som annars är vanligt i en kombi så att även i högre farter var modellen betydligt tystare än sin föregångare.

Den härliga väghållningen gör körningen inte bara bekväm utan även rolig. Ser fram emot laddhybriden i höst. (Foto: Fabian Kirchbauer)

Att BMW:s definition av vad begreppet kombi inte riktigt överensstämmer med den praktiska svenskens, lär inte hindra nya 3-serie Touring från att fortsätta vara en av favoriterna. Föregångaren har faktiskt stått för ca. en halv miljon sålda exemplar på världsmarknaden och där 320d varit det dominerande motoralternativet. Mycket talar för att samma motoralternativ fortsätter att dominera till dess laddhybriden 330e dyker upp även i kombin till hösten.

Sammanfattning

Den sjätte generationen 3-serie Touring har tagit ett stort steg framåt, både vad gäller komfort och köregenskaper. Att den har vuxit har inte påverkat de sportiga egenskaperna som blir tydligt framträdande på de krokiga landsvägarna. Trots allt snack om elektrifiering så är det nog ändå den fyrcylindriga dieseln på 190 hk och 400 Nm vridmoment som kommer att bli volymmodellen, precis som tidigare, men när laddhybriden 330e Touring gör sin entré på marknaden så har vi kanske en ny favorit. Klart är att den nya generationen 3-serie Touring är ett lyft från en redan bra bil.

Teknisk specifikation 330i (testbil) och pris

Motor: 2.0 fyrcylindrig bensinmotor på 258 hk och 400 Nm vridmoment
Drivning: Bakhjulsdrift alternativt xDrive fyrhjulsdrift
Växellåda: 8-stegad Steptronic automat
Prestanda: 0-100 km/h på 5,9 sek och toppfarten är 250 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 7,0 l/100 km
CO2-utsläpp (WLTP): 160 g/km
Tjänstevikt: 1.650 kg
Dragvikt: 1.600 kg
Miljöklass: Euro6-TEMP

Pris från: 424.500 kr (xDrive + 20.000 kr)
Årsskatt år 1-3: 6.190 kr

Läs mer om modellen och övriga varianter här.