Bayern, Tyskland. Ett år efter att den senaste generationen A-Klass presenterats är det dags för andra generationen av sedan-modellen, eller coupé som Mercedes vill kalla den, att förgylla våra vägar. Ja, jag menar verkligen förgylla, för CLA är en riktigt lyckad kombination av teknik och design.

Ett designlyft jämfört med föregångaren.

Världspremiären ägde rum redan i början av januari på den stora teknikmässan CES i Las Vegas. Jag fick ett litet snack med Daimler AG:s tillträdande VD, svenske Ola Källenius efter att bilen körts ut på scenen. Han berättade att anledningen varför man inte valt att ha världspremiären på en traditionell bilmässa utan på just denna elektronikmässa hänger ihop med att Mercedes identifierat synergierna mellan den teknik som modellen representerar och den teknik som exponeras. Det handlar bl.a. om AI (artifical intelligens) och AR (augumented reality), två områden som ingår i Mercedes digitala instrumentering MBUX.

Daimlers nya VD Ola Källenius och marknadschefen Britta Seeger vid världspremiären på CES i Las Vegas i januari.

Den första generationen CLA såg dagens ljus 2013, då baserad på en ny A-Klass som skulle ta upp kampen med bl.a. Volvo V40 och VW Golf. Det var den första kompakta Mercedes-modellen som såldes i USA och sedan dess har drygt 750.000 bilar hitta nya ägare. Den stora andelen köpare kom från andra märken och tillhörde en betydligt yngre målgrupp än den som man sedan årtionden förknippade varumärket med.

I Sverige gick det kanske inte fullt så bra som på övriga marknader, mycket beroende på varumärket då fortfarande led en aning av den gamla stämpeln som ”gubb-bil”. Den yngre målgruppen visade sig något mer svårflörtad än förväntat och den riktigt stora volymen lyste med sin frånvaro i den stenhårda konkurrensen med bl.a. Audi och BMW.

I det härliga södra Bayern fick nya CLA bekänna färg.

Men nu är förutsättningarna helt annorlunda. Andra generationen har vuxit, bland annat med bredare spårvidd och samma sluttande front som nya A-Klass och som utstrålar massor av attityd. Från sidan är linjerna renare och rent av sportiga, men det är framförallt bakdelen som skapar den snygga helheten. Designen har alltså fått ett välbehövligt lyft som är svårt att inte gilla om man inte är helt insnöad på kombibilar. För de som ändå vill ha en kombibaklucka så kommer det en läcker Shooting Brake efter sommaren.

CLA Shooting Brake för de som behöver kombibaklucka och kan vänta till efter sommaren.

Interiört är skillnaden stor jämfört med föregångaren eftersom den numera är identisk med nya A-Klass, dvs. att CLA har fått samma typ av widescreen instrumentering som A- och B-Klass liksom det smarta röststyrda infotainmentsystemet MBUX som även kompletterats med en intuitiv gest-styrning som först presenterades i GLE och där det räcker med att göra gester i luften för att aktivera olika funktioner som bl.a. innerbelysningen. Baksätet är dessutom rymligare än i A-Klass och bagageutrymmet sväljer 460 liter vilket brukar vara tillräckligt för de flestas behov.

ANNONS
ANNONS
Det innovativa infotainmentsystemet MBUX skapar en härlig förarmiljö.
Ett rymligare baksäte än A-Klass.

Precis som i den A-Klass jag testade vid lanseringen i Kroatien förra våren, så är körglädje i fokus men med en adderad bekvämlighet som ger ett ännu mer komplett intryck. CLA är en tyst bil även i högre farter och pressar man bilen på kurviga och backiga vägar så ligger den som gjuten på vägen. Den sportiga känslan är påtaglig och lämnar inte mycket att önska. Om bilen av någon anledning inte skulle vilja göra precis som du önskar så finns det en mängd förarstös- och säkerhetssystem som hjälper till.

Härlig väghållning på de krokiga småvägarna i södra Bayern.

Nya CLA går att få med de allra nyaste systemen för förarstöd och har en mängd olika självkörande funktioner. Farthållaren Distronic får nu även information från både kartor, kameror och radar och anpassar automatiskt farten i och inför kurvor, avfarter och rondeller. Dessutom kan den ställas in så att den automatiskt justerar farten efter gällande hastighetsbegränsning.

På landsväg var CLA tyst och bekväm som betydligt större modeller.

Jag testade samtliga motoralternativ men imponerades mest av CLA 220 som bjöd på en härlig bottenstyrka och acceleration även om CLA 200 kanske är det mest logiska valet om man vill komma undan lite billigare men ändå har tillräckligt med pulver under huven. Vid normalkörning är den sömlösa 9-stegade automatlådan en skön upplevelse och väljer man att köra aktivt, dvs. fullt ös så växlar den blixtsnabbt.

CLA säljs inledningsvis med fyra olika bensinmotorer. CLA 180 (136 hk, 5,3 l/100 km) kostar från 285.900 medan CLA 200 (163 hk, 5,3 l/100 km) börjar på 309.900 kr. CLA 220 (190 hk, 6,1 l/100 km) och CLA 250 (224 hk, 6,1 l/100 km) är de två motorstarkaste modellerna och går båda att få med 4MATIC fyrhjulsdrift och då börjar priserna på 371.900 kr. Fler alternativ kommer senare under året.

Många kommer nog att välja den mer välutrustat SE-Edition med bl.a. Advantagepaket, navigationspaket, extra stor display och parkeringspaket. Priserna för CLA SE-Edition blir: CLA 180 295 500 kr, CLA 200 315 900 kr, CLA 220 357.900 kr, CLA 220 4MATIC 377 900 kr.

Sammanfattning

Mercedes A-Klass imponerade på mig redan förra året och är ”i min bok” ledande inom segmentet. CLA är ännu bättre och det vill inte säga lite. Man har filat på komforten som är i klass med betydligt större bilar samtidigt som man behållit körglädjen. Dags för oss svenskar att slänga bort alla gamla fördomar, för detta är definitivt ingen ”gubb-bil” utan en bil för finsmakaren som uppskattar kvalitet, design och känsla.

Svårt att inte gilla den här här bilen.