Dagens PS

Nios 1 000 km-batteri kostar lika mycket som en Tesla

Nio ET7
Nio satser stenhårt på batteribytesstationer. (Foto: Nio)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 14 feb. 2023Publicerad: 14 feb. 2023

I samband med ett fysiskt event som Nio anordnat i kinesiska Changzhou berättade grundaren, Qin Lihong, att märkets 150 kWh-batteri – som utlovar en räckvidd på 1 000 kilometer kommer att kosta ungefär en halv miljon kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Batteriet visades upp för första gången i samband med lanseringen av flaggskeppet Nio ET7 som visades upp den 9 januari 2021 i Kina. Det rapporterar kinesiska CNEvPost.

Räckvidden på det enorma batteriet sägs vara 1 000 kilometer enligt den mycket optimistiska NEDC-körcykeln, övergick till WLTP i Europa runt 2019.

Nio

Informationen om 150 kWh-timmarsbatteriets pris gick ut i samband med ett fysiskt Nio-event. (Foto: 碳粉说电池不胖)

Inte enligt plan

Nio berättade att det nya megabatteriet skulle dyka upp under fjärde kvartalet 2022, men så blev alltså inte fallet. Kineserna meddelade i slutet av förra året att det nya batteriet var kraftigt försenat.

Exakt när batteriet dyker upp i Sverige återstår att se. 

I dagsläget kan man få sin Nio med ett 100 kWh-batteri i Sverige, något som kostar 2 999 kronor i månaden om man prenumerar på batteriet, medan det kostar 240 000 kronor att köpa.

Vissa källor uppskattar att 150 kWh-batteriet kommer att kosta cirka dubbla – 6 000 kronor i månaden att prenumerar på eller 480 000 kronor.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Nio har många lösa trådar

Utöver batteriförseningen är det en rad områden som ET7-kunder känner att den kinesiska flaggskeppsmodellen kan förbättras.

Bland annat rapporteras det att komforten i baksätet måste bli bättre, att det måste finnas möjlighet att fälla sätena, och att sätena börjar bukta.

Samtliga tillkortakommanden kommer att tas itu med påstår Qin Lihong.

Nio ET7

ET7 har siktet inställt på de stora tyska lyxsedanerna. (Foto: Nio)

Dunderduo

En kombination av Nios batteribytesstationer och ett 150 kWh-batteri skulle vara oerhört fördelaktigt för de Nio-kunder som vill köra riktigt långt och snabbt med sin elbil.

Ett så stort batteri kombinerat med snabbladdning innebär dock att batteribytesstationerna också blir mindre konkurrenskraftiga.

ANNONS

Fortsättningsvis är ett batteri på 150 kWh väldigt dåligt för miljön, något som går emot Nios hållbarhetsfilosofi.

Läs även: Nio – kinesiska lögner, glädjekalkyler (och bilar)
Läs även:
Nio byter 60 00 batterier – per dag
Läs även: Recension av Nio ET7
Läs även: Nio-chef riskerar sex månaders fängelse  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS