Dagens PS

Elektriska Aion Hyper SSR gör 0-till-100 på under 2 sekunder

Aion Hyper SSR når 100 knyck på under 2 sekunder. (Foto: GAC)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 20 sep. 2022Publicerad: 20 sep. 2022

Aion är ett av många kinesiska elbilsmärken. Det grundades för fyra år sedan och debuterade med en sedan kallad S. Nu har de också lanserat Aion Hyper SSR med 1 225 hästkrafter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya skapelsen stoltserar med det man kan kalla för “Lamborghini-dörrar” och en front som rakt framifrån påminner om en Ferrari SF90.

Det blir märkets femte bil – tidigare har de tillverkat elektriska sedaner och suvar. Hyper SSR debuterar även med märkets nya logotyp.

Aion Hyper SSR

Dörrarna på Aion Hyper SSR är tveklöst superbilskompatibla. (Foto: GAC)

Lika snabb som en Pininfarina Battista

Det mest anmärkningsvärda är emellertid accelerationen som Aion Hyper SSR skryter om.

0-till-100 ska kunna avverkas på 1,9 sekunder – bara 0,05 sekunder långsammare än Pininfarina Battista som delar drivlina med Rimac Nevera – trots 700 hästkrafter mindre.

Vad den avverkar 0-till-200 eller 0-till-300 på har ännu inte kommunicerats och det har heller inte dess toppfart.

Interiören på Hyper SSR är inte särskilt konservativ. (Foto: GAC)

ANNONS

Aion Hyper SSR relativt kap

Prismässigt sägs den landa på runt 2,5 miljoner svenska kronor – ungefär en trettondel så mycket som Battista.

För det får man den fyrhjulsdrivna varianten medan det även finns en bakhjulsdriven variant som avverkar 0-till-100 på 2,3 sekunder.

Aion Hyper SSR har ännu inte nått produktion – något bilderna onekligen utstrålar – men enligt kineserna ska bilen lanseras under 2023, men då enbart för den inhemska marknaden.

Aion Hyper SSR

Designen har tveklöst inspirerats av bilar från den europeiska kontinenten. (Foto: GAC)

Läs även: Recension av Pininfarina Battista
Läs även: Hyperbilen Rimac Nevera äntligen ute på vägarna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS