Dagens PS

Snart här: Nios batteri med 1 000 km räckvidd

Nio ET7
Nio satser stenhårt på batteribytesstationer. (Foto: Nio)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 maj 2023Publicerad: 16 maj 2023

Ju längre räckvidd, desto större batteri kräv för elbilar. Nio har sedan länge skyltat med att de ska lansera ett kolossalt 150 kWh-batteri som ska erbjuda upp till 1 000 kilometers räckvidd. Nu är det ett steg närmare verkligheten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nio har nu ansökt om myndighetsgodkännande för tre elbilar som alla ska få det enorma batteriet med superräckvidd.

Tanken är att batteriet ska erbjudas i Nio ET5, Nio ET7, samt EC7.

Det rapporterar kinesiska CNEVPost.

Nios batteri är försenat

Tanken med 150 kWh-batteriet var att det skulle lanseras under fjärde kvartalet 2022.

Så blev emellertid inte fallet, något som har att göra med Nios val av batterileverantör.

nio ec7 suvcoupé front

Med EC7 ger sig Nio in i det kommersiellt gångbara, men estetiskt obegripliga, segmentet suvcoupéer. (Foto: Nio)

ANNONS

Senaste nytt

Lättare sagt än gjort

ANNONS

För att kunna erbjuda ett 150 kWh-batteri på storskalig nivå krävs en batterileverantör av rang.

Kinesiska batteritillverkaren CATL tackade nej till att hjälpa Nio med det nya batteriet, något som orsakade rejäla förseningar.

Anledningen var att det nya batteriet skulle kräva på tok för mycket utvecklingskostnader för CATL.

Ny underleverantör, nya tag

Kruxet ligger i att ett nytt batteri måste vara kommersiellt gångbart.

Nio kontaktade WeLion New Energy Technology och tillsammans utvecklade de ett 150 kWh-batteri som ska erbjuda 1 000 kilometers räckvidd.

Batterierna testades under förra året och visade sig vara lämpade för massproduktion.

Dyrt som få

ANNONS

Vi har tidigare rapporterat om hur det nya batteriet kommer att vara dyrare än en nya Tesla Model 3.

Nio dividerar såvida huruvida det endast ska gå att hyra det nya batteriet.

Tanken är att märkets kunder ska kunna använda det när det vankas långkörning i sommar och att man kan byta via märkets batteribytesstationer.

Billigare på sikt

Om man får upp tillverkningen av det nya batteriet – särskilt om det erbjuds i tre olika modeller – kan kostnaden på sikt gå ner.

Oavsett vad, är det inte långt kvar förrän det nya batteriet äntrar marknaden.

Läs även: Nio stämmer bloggare – kräver miljoner och ursäkt
Läs även:
Nio säger nej till priskrig – “vi är bättre än Tesla”
Läs även:
Nios 1 000 km-batteri kostar lika mycket som en Tesla  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS