Dagens PS

Bråttom hem? Ta inte tåget

Så försenade är tågen i Sverige
Försenade tåg och i de flesta fall med Stockholm i ena änden av sträckan. På vissa linjer är mer än hälften av tågen försenade. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 18 dec. 2025Publicerad: 18 dec. 2025

Officiellt är 7 av 10 långdistanståg är framme i tid. En ny kartläggning visar att det inte stämmer. Så här ser verkligheten ut.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Den officiella statistiken talar om att 7 av 10 långdistanståg i Sverige kommer fram i tid. Nu har Sveriges natur och Newsworthy gjort en kartläggning som slår hål på det påståendet.

På vissa sträckor är till och med mer än hälften av tågen försenade.

Järnvägen: I fatt med underhållet om 350 år. Dagens PS

Mer än hälften av tågen

Kartläggningen visar att de flesta förseningar uppstår på ett antal specifika järnvägssträckor.

Om man till exempel tar tåget mellan Stockholm och Östersund är chansen liten att man kommer fram i tid. 51,4 procent av tågen på sträckan är försenade.

Mellan Stockholm och Mora, där tågen ofta fastnar mellan Borlänge och Gagnef, är 45,3 procent av tågen försenade.

Halverade nattåg väcker ilska i norr. Dagens PS

Underhållet är kraftigt eftersatt, enligt experter främsta anledningen till alla förseningar för svenska tåg tillsammans med enspåriga sträckor. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Stora flaskhalsar

I Värmland kan man kalkylera med att bli stående mellan Karlstad och Kil, i Skåne mellan Malmö och Lund och i Östergötland mellan Norrköping och Linköping.

KTH:s Oskar Fröjdh, föreståndare för järnvägsgruppen på högskolan, menar att läget är dystert för den svenska tågtrafiken.

Förseningarna uppstår ofta där det fortfarande är enkelspår, konstaterar han, men en än viktigare förklaring är eftersatt uppehåll.

”Trafikverket byter inte ut uttjänta växlar direkt utan det drar ut på tiden, man skjuter upp det som borde bytas ut på en gång”, menar han.

Många år innan upprustning

Trafikverket har lagt fram en nationell plan för transportinfrastruktur för perioden 2026–2037.

Om den antas kommer flera drabbade regioner att bli utan upprustning av järnvägen under de 11 år framöver planen gäller.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) säger till Sveriges natur, i likhet med ett antal tidigare regeringar, att man gör ”en historiskt stor satsning” på järnvägen.

ANNONS

Fakta/Så många tåg är försenade

(Andelen försenade tåg på respektive sträcka)

Stockholm-Östersund via Norra stambanan – 51 procent

Stockholm-Mora 45 procent

Stockholm-Umeå 44 procent

Stockholm-Malmö 43 procent

Stockholm-Sundsvall 41 procent

Stockholm-Karlstad 41 procent

Stockholm-Östersund via Sundsvall 38 procent

ANNONS

Stockholm-Göteborg 29 procent

Göteborg-Malmö 12 procent

(Källa: Sveriges natur/Newsworthy)

Sveriges dyraste järnväg någonsin: 571 000 kronor per meter. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Prova gratis i 30 dagar – fakturera och bokför direkt i molnet med Mineko

Mineko är ett prisvärt bokföringsprogram till soloföretagare med en omsättning under tre miljoner. Mineko har endast en prisnivå, inga påbyggnadspaket eller finstilta villkor. Prova gratis i 30 dagar, därefter 49kr/mån.

Prova gratis i 30 dagar
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS