Officiellt är 7 av 10 långdistanståg är framme i tid. En ny kartläggning visar att det inte stämmer. Så här ser verkligheten ut.
Bråttom hem? Ta inte tåget


Mest läst i kategorin
Den officiella statistiken talar om att 7 av 10 långdistanståg i Sverige kommer fram i tid. Nu har Sveriges natur och Newsworthy gjort en kartläggning som slår hål på det påståendet.
På vissa sträckor är till och med mer än hälften av tågen försenade.
Järnvägen: I fatt med underhållet om 350 år. Dagens PS
Mer än hälften av tågen
Kartläggningen visar att de flesta förseningar uppstår på ett antal specifika järnvägssträckor.
Om man till exempel tar tåget mellan Stockholm och Östersund är chansen liten att man kommer fram i tid. 51,4 procent av tågen på sträckan är försenade.
Mellan Stockholm och Mora, där tågen ofta fastnar mellan Borlänge och Gagnef, är 45,3 procent av tågen försenade.
Halverade nattåg väcker ilska i norr. Dagens PS

Senaste nytt
Stora flaskhalsar
I Värmland kan man kalkylera med att bli stående mellan Karlstad och Kil, i Skåne mellan Malmö och Lund och i Östergötland mellan Norrköping och Linköping.
KTH:s Oskar Fröjdh, föreståndare för järnvägsgruppen på högskolan, menar att läget är dystert för den svenska tågtrafiken.
Förseningarna uppstår ofta där det fortfarande är enkelspår, konstaterar han, men en än viktigare förklaring är eftersatt uppehåll.
”Trafikverket byter inte ut uttjänta växlar direkt utan det drar ut på tiden, man skjuter upp det som borde bytas ut på en gång”, menar han.
Många år innan upprustning
Trafikverket har lagt fram en nationell plan för transportinfrastruktur för perioden 2026–2037.
Om den antas kommer flera drabbade regioner att bli utan upprustning av järnvägen under de 11 år framöver planen gäller.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) säger till Sveriges natur, i likhet med ett antal tidigare regeringar, att man gör ”en historiskt stor satsning” på järnvägen.
Fakta/Så många tåg är försenade
(Andelen försenade tåg på respektive sträcka)
Stockholm-Östersund via Norra stambanan – 51 procent
Stockholm-Mora 45 procent
Stockholm-Umeå 44 procent
Stockholm-Malmö 43 procent
Stockholm-Sundsvall 41 procent
Stockholm-Karlstad 41 procent
Stockholm-Östersund via Sundsvall 38 procent
Stockholm-Göteborg 29 procent
Göteborg-Malmö 12 procent
(Källa: Sveriges natur/Newsworthy)
Sveriges dyraste järnväg någonsin: 571 000 kronor per meter. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Mineko är ett prisvärt bokföringsprogram till soloföretagare med en omsättning under tre miljoner. Mineko har endast en prisnivå, inga påbyggnadspaket eller finstilta villkor. Prova gratis i 30 dagar, därefter 49kr/mån.











