Efter helgens dramatiska utveckling vänds nu världens blickar mot Iranska Hormuzsundet, oljans globala pulsåder. Nu uppger det svenska rederiet Stenas vd att de har två fartyg precis på väg in i området.
Hormuzsundet stängs? Två svenska Stena-fartyg mitt i oljekriget


Mest läst i kategorin
“Vårt primära fokus är förstås människoliv. Vi jobbar utifrån flera scenarier och riskanalyser nu”, säger Stena Bulks vd Erik Hånell till Göteborgs Posten.
Läs även: Konflikten i Iran skakar omvärlden – omfattande kritik mot Trump – Dagens PS
Otänkbart scenario nu tänkbart?
Natten mot söndagen genomförde USA och Israel samordnade attacker mot Irans kärntekniska anläggningar och militära mål.
Osäkerheten är nu stor hur konflikten kommer att utvecklas men som en direkt konsekvens så röstade Irans parlament på söndagen för att stänga trafiken i det kritiska Hormuzsundet.

Varning för oljepris-chock i mardrömsscenariot
Irans parlament ger klartecken till att stänga den viktiga oljepulsådern Hormuzsundet efter USA-attacken, det skulle utlösa en oljepris-chock på den redan volatila marknaden, enligt experter.
Ett scenario som av experter för bara ett par dagar sedan ansågs otänkbart med risk för ett oljepris över 100 dollar faten och ekonomisk recession som resultat.
Genom sundet fraktas varje dag tankfartyg med runt 20 miljoner fat olja och oljeprodukter vilket motsvarar nästan en femtedel av de globala transporterna.
“Tänkta att gå närmsta dagarna”
“Vi som kör globalt är där kontinuerligt, vid alla tidpunkter, så det är en av de absolut viktigaste
platserna”, berättar Stena-vd:n Erik Hånell till GP som nu också uppger att man har besättningar mitt i oroshärden.
“Vi har två fartyg i Persiska viken som är tänkta att gå ut under de närmaste dagarna”, säger han och förklarar;
“Det vi gör nu är att vi bevakar utvecklingen, framförallt för besättningarnas skull. Det är inte få utmaningar nere i Mellanöstern nu.”
Givet Hormuzsundets betydelse så utrycker Göteborgs-rederiets vd oro för om den kritiska transportleden skulle stängas.
Stena-fartyg fångades i Hormuzsundet 2019
Men även om det iranska parlamentet alltså har röstas för en sådan åtgärd är det dock landets säkerhetsråd som fattar det slutliga beslutet.
“Det kommer självklart bli utmaningar för trafiken inom området. Sen är det väl under en tid här då vi
förmodligen kommer undvika området tills vi vet mer vad som kommer gälla”, säger Erik Hånell.
Och det är inte bara en stängning av sundet som oroar. Även säkerheten för enskilda fartyg har blivit en förhöjd risk.
“Attacker på fartygen i området oroar och vårt primära fokus är förstås människoliv. Vi jobbar utifrån flera scenarier och riskanalyser nu”, säger Stena Bulks vd.
År 2019 bordades Stena Impero av iranska revolutionsgardet i Hormuzsundet och fördes till Iran. Fartyget hölls kvar i över två månader innan det fick köra vidare.
Läs även:
Oljepriserna rusar efter Israels Iran-attack i natt – Dagens PS
ANNONS

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.