Striden om lojalitetskunderna har tagit ny fart. Bara veckor efter att Norwegian presenterade sitt nya poängsamarbete med Reitan-koncernen – där kunder nu tjänar CashPoints hos 7-Eleven och Pressbyrån – kontrar SAS med en tung motattack: poäng på alla köp hos Amazon.se.
Poängkriget mellan SAS och Norwegian trappas upp


Mest läst i kategorin
Det nya samarbetet innebär att EuroBonus-medlemmar får 50 poäng för varje 100 kronor de handlar för på Amazon.se, om de går via SAS Online Shopping. Nästan allt i Amazons utbud ger poäng – med undantag för exempelvis spel, presentkort, fraktkostnader och moms.
– Samarbetet med Amazon.se speglar vår strategi att hela tiden öka värdet av EuroBonus-programmet för våra medlemmar. Det här är ett utmärkt sätt att samla fler poäng på vardagsköp, säger Aron Backström, produkt- och lojalitetschef på SAS.
Läs även: De blev poängmiljonärer i SAS kontroversiella – men lyckade – PR-kampanj

Lojalitetsprogrammen blir livsstilsplattformar
Det som började som ett sätt att låsa in frekventa flygresenärer har blivit ett brutalt kommersiellt krig om vardagskonsumtionen. Norwegian lanserade i april en ny version av sitt lojalitetsprogram där CashPoints kan tjänas i hela Reitans butikskedja – inklusive Narvesen i Norge, och 7-Eleven och Pressbyrån i Sverige.
Nu går SAS i säng med Amazon – Sveriges största e-handelsplattform – och markerar att EuroBonus inte längre bara handlar om flyg. Det handlar om hur du lever, handlar, tränar, äter och bor.
Läs även: Glöm boardingkortet – men Sverige riskerar bli kusinen på landet

Så skiljer sig SAS och Norwegian åt
Funktion | SAS EuroBonus | Norwegian Reward |
Poängvärde | Varierar, ej fast kurs | 1 CashPoint = 1 NOK |
Användning | Flyg, uppgradering, hotell, butik | Alla flyg, direkt rabatt |
Insamling | Globalt partnerskap, kreditkort, shopping | Reitan-butiker, kreditkort, onlineköp |
Statusnivåer | Ja, med stora fördelar | Nej, bara bonusförmåner vid antal flyg |
Enkelhet | Mer komplext men kraftfullt | Mycket användarvänligt och direkt |
Poängen blir ny valuta
Kampen handlar inte längre bara om vem som flyger mest, utan om vem som lyckas koppla poängen till hela kundens liv. Och där står mycket på spel. Poäng = pengar = makt.
Frågan är: blir det en latte på Pressbyrån – eller en brödrost från Amazon?

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.