Modemagasin som Vogue har spelat ut sin roll. Det konstaterar Philip Warkander, lektor vid Högskolan i Borås, i en debattartikel i Di som borde få Anna Wintour att höja på sina berömda solglasögon – om hon nu ens orkar.
Vogue är dött – leve Met-galan


Mest läst i kategorin
En gång allsmäktig – nu marginaliserad
Under nästan fyra decennier har Anna Wintour varit chefredaktör för amerikanska Vogue. För många är hon synonym med begreppet fashion boss. Men världen har gått vidare. En gång var modemagasinet den enda bron mellan modehusens slutna salonger och läsarnas garderober. Idag streamar vi Balenciaga och Loewe live på mobilen medan vi skär upp fredagsmangon, förklarar Warkander i en debattartikel i Di.
Från Vreeland till Kardashian
För att förstå Anna Wintours storhet måste vi förstå hennes föregångare. Diana Vreeland tog Vogue från damklubb till popkulturens epicentrum. Hon satte Mick Jagger på sidorna, skickade fotografer till smutsiga bakgator och packade in modeller i jeans. När Wintour 2014 placerade Kim Kardashian och Kanye West på omslaget rasade konservativa modeälskare. Men för Vreeland hade det bara varit business as usual.

Djävulen bär Prada – på Met
Alla minns Meryl Streep som Miranda Priestly. Iskall. Bevakad. Beundrad. Skräcken i varenda praktikants ögon. Lauren Weisberger skrev nyckelromanen efter sina år som Wintours assistent. Och kanske ligger där en sanning: att modevärldens makt alltid har handlat mer om myten än om verkligheten.
Det Wintour gjort bäst är att förvalta arvet efter Vreeland – inte på tryckta sidor, utan i verkligheten. Met-galan, hennes glänsande kronjuvel, är idag modevärldens Super Bowl. Årets tema? ”Superfine: Tailoring Black Style”. Strategiskt rätt i en samtid där svart kultur både inspirerar och säljer.
Läs även: En svensk på världens coolaste lista 2025
Mode i realtid – vad ska vi med Vogue till?
När modemagasinet var kung satte en handfull redaktörer agendan. Idag är det algoritmer, TikTok och influencers som bestämmer vad du har på dig på nästa bröllop. Allt sker live. Allt är en ständig preview av nästa drop.
Och ändå sitter hon där: med sin bob och sina solglasögon. Kanske är det just därför vi älskar att hata Anna Wintour. Hon är den sista av sin sort. En relik från en tid när modet var hemligt och hierarkiskt, när det krävdes en chefredaktör för att öppna dörrarna till catwalken.

Vad händer nu?
Att Wintour inte får någon ersättare är talande. Varför avlöna en ny smakdomare när nätet redan har miljoner? Wintour har själv blivit en tidskapsel. Hennes frisyr är densamma som på 80-talet. Solglasögonen döljer rynkorna. Vogue finns kvar – men spelar inte längre någon roll, undrar Warkander i en debattartikel i Di.
Kanske är det inte hon som är frusen i tiden, utan vi andra som försöker hålla fast vid en dröm om att mode fortfarande behöver en prästinna.
Perfect Weekend Guide till Vogues nya värld
- Anna Wintour: Chefredaktör för amerikanska Vogue sedan 1988, global editorial director för alla Vogue-titlar.
- Met-galan: Wintours verkliga triumfkort – årlig välgörenhetsmiddag som blivit modevärldens mest kända event.
- Diana Vreeland: Vogue-redaktören som öppnade dörrarna för popkulturen på 60-talet.
Läs även: Chanel gör magasin av sitt kulturarv

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.