När vinsajten Wine Spectator bad ett antal välrenommerade sommelierer att berätta om några av de mest utmanande kundupplevelserna de haft kom både vinkorkar, medhavt vin och raserianfall upp på tapeten. Här delar de med sig av de värsta kroggästerna genom tiderna.

ANNONS

I en kultur där god service är A och O och kunden alltid har rätt, händer det att krogbranschen möter matgäster som tror sig kunna få allehanda önskemål tillgodosedda. Ett fenomen som i sämsta fall resulterar i gränsöverskridande beteenden som rymmer både raserianfall och medhavt vin.

Som väl är är dessa upplevelser förhållandevis sällsynta men likväl sedelärande, varför Wine Spectator ändå valde att förhöra sig om läget på de amerikanska krogarna. Här berättar sommeliererna om några av de mest utmanande gästerna de någonsin haft.

Slukade vinkorken

Som rutinerad källarmästare och sommelier på Trapp Family Lodge har Michael Keene sett det mesta. På temat annorlunda gäster minns han särskilt en man han stötte på som ung sommelier.

Som seden bjuder visade han då upp vinflaskan inklusive vinkorken för sin gäst som svarade med att stoppa in hela korken i munnen för att sedan spotta ut den och högtidligt räcka över den.

Ett minst sagt annorlunda grepp som möjligen säger mer om gästen än vinet.

Hade med sig två lådor vin

Arthur Hon som arbetar som dryckeschef på The Modern minns i sin tur tre gäster som han stötte på tidigt i sin karriär. En trio som efter att ha ignorerat honom en god stund plötsligt började skrika rasistiska skällsord över matsalen för att påkalla hans uppmärksamhet. Ett beteende som i dagens krogklimat knappast skulle tolereras men på den tiden tyvärr förekom.

ANNONS
ANNONS

Att ta med eget vin till krogen tillhör inte vanligheterna i Sverige men är tillåtet på flera restauranger i USA under förutsättning att man följer krogens policy vad gäller antalet externa flaskor.

Shelley Lindgren, en av ägarna till A16 i San Francisco minns en grupp gäster som inte var särskilt lyhörda inför dessa regler och medbringade inte mindre än två hela lådor vin av det billigare slaget.

En påminnelse om varför man upprättar policys på krogen och varför sommeliererna finns.

Bokade för fyra blev fyrtiotvå

Ytterligare en gäst som tänjde på gränserna var den teaterchef som för ett antal år sedan dök upp på Stage Left Steak. Med en bokning för fyra personer minns delägaren Francis Schott att situationen snabbt urartade i takt med att gästens sällskap växte, från avtalade fyra personer till arton.

En siffra som slutligen landade på fyrtiotvå, innan man efter en ljudlig dispyt om ytterligare sittplatser valde att lämna lokalerna i vredesmod.

Lita på personalen

De som arbetat länge med service och kundbemötande finner oftast vägar att bemöta även de mest påstridiga gäster och mötas halvvägs. Det kan ibland resultera i att man som krögare uppmuntrar mindre önskvärda beteenden.

Robin Wright som är dryckesansvarig på Ci Siamo i New York City minns en gäst som hade för vana att trakassera de anställda. Eftersom han var en stammis av det mer uppburna slaget konfronterades han dessvärre aldrig, skriver Wine Spectator.

ANNONS
ANNONS

Hugo Bensimon dryckeschef på Grill 23 & Bar menar det finns två typer av kroggäster, de som är genuint intresserade av god mat och dryck och de som främst vill visa sig på styva linan. En pretentiös ovana som enligt Bensimon tar udden av kulinariska upplevelser som man ju ska njuta av.

Ett sammanfattande tips inför kommande krogbesök är därför att låta personalen göra det de är allra bäst på, respektera rådande policys och inte svälja vinkorken.

Läs även: Sommelierna avslöjar: Här är de mest mångsidiga vinerna [Dagens PS]

Läs även: Sommelierens svar på kroggästens 5 vanligaste frågor [Dagens PS]