När du står framför Systembolagshyllan och ska välja ett vin till helgen – då kanske det känns tryggt att plocka upp en flaska med en kändis namn på etiketten. Allt i tron om att det garanterar kvaliteten. Enligt kriminologiprofessorn Leif GW Persson är det precis tvärtom. 

Mer välkänd än Leif GW Persson är det svårt att bli i Sverige. Han hävdar i en intervju i SvD Perfect Guide att ”kändisviner är obegripligt usla” och anser att ”ska man ha sitt namn och bild på etiketten borde man kunna ägna sig åt innehållet – de vill bara tjäna pengar”.

Dagens PS bestämde sig för att testa sanningshalten i Leif GW Perssons uttalande, väl medvetna om att professorn själv har lanserat viner under eget namn och möjligen är part i målet. Vi valde därför ut ett antal kändisviner ur Systembolagets sortiment som vi provade.

ANNONS
ANNONS

Störtflod av kändisviner

Det första kändisvinet lanserades redan 1997 av Bengt Frithiofsson, välkänd vin- och matprofil på den tiden. Listan över svenska kändisar som sedan satt sitt namn på vin är imponerande lång. Detta har lett till att en störtflod av kändisviner har sköljt över den svenska marknaden.

Sedan kan man ju fundera över varför fotbollstränaren Sven Göran Eriksson, dokusåpastjärnor som Maria Montazami eller dansbandet Lasse-Stefanz skulle borga för en speciell vinupplevelse – eller för den delen en kriminologiprofessor?

Resultatet blev inte riktigt så kategoriskt som Leif GW Persson vill göra gällande. Vi hittade faktiskt flera viner som vi anser vara mer än prisvärda. Hur det gick för Leif GW Persson och övriga viner i vår provning läser du här.