Det ser ljust ut för Sveriges bryggerier. Det vackra sommarvädret och vaccineringen har fått svenskar att välja öl igen. 

Med 453 aktiva bryggerier är Sverige det mest bryggeritäta landet i Europa och de drabbades hårt av restriktionerna.

Enligt en undersökning från branschorganisationen Sveriges bryggerier minskade restaurangförsäljningen av folköl med 55 procent och starköl med 35 procent under 2020 jämfört med 2019, och dagligvaruförsäljningen minskade med 25 procent under samma period.

Ser ljust ut

Men nu ser det ut som att vändningen har kommit.

Den varma sommarens stora sportevenemang som fotbolls-EM och OS har målat upp en betydligt ljusare bild för bryggerierna i juni och juli.

Vaccineringstakten och restriktionslättnaderna lättar på trycket men fortfarande kan nya restriktioner dyka upp i höst.

ANNONS
ANNONS

”Det är fortfarande en försiktig marknad”, säger Erika Danckwardt-Lillieström, kommunikationskontakt på Sveriges bryggerier, till Di.

De bryggerier som klarat sig bäst under pandemin är de som sålt sina produkter i flera kanaler.

”Det går ganska bra för de som jobbar både mot Systembolaget och dagligvaruhandeln. De märker direkt när samhället börjar öppna upp och kan snabbt vara med när det ökar”, klargör Erika Danckwardt-Lillieström.

Finns viss oro

Samtidigt oroar sig många bryggerier för restaurangbranschens överlevnad, samtidigt som möjligheten att permittera folk har varit avgörande för bryggeriernas möjlighet att anpassa kostnaderna.

För dem är det viktigt att stödet fortsätter.

”Pubarna måste komma igång nu för att det ska finnas några krogar kvar att besöka och sälja produkter till när det här är över”, säger Erika Danckwardt-Lillieström och klargör:

ANNONS
ANNONS

”Vi står och faller lite med varandra. Även evenemangen är viktiga för vår försäljning”, säger hon.

Läs mer: Kopparbergs bryggeri stämmer brittiska staten