Dagens PS

Filmsuccéerna som fick oss att dricka mer öl

öl
Att Tom Cruise än en gång iklädde sig rollen som stridspiloten Maverick gjorde både biopubliken och ölmärket Budweiser glada. (Foto: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 09 jan. 2023Publicerad: 09 jan. 2023

Vad kan whisky och öl ha gemensamt med storfilmer som “Lost in Translation”  och “Top Gun: Maverick”? Svaret är produktplacering. Ett fenomen som faktiskt påverkar oss som dryckeskonsumenter mer än vi tror. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att en film eller tv-serie skulle kunna uppmuntra dig att konsumera mer öl, vin eller sprit, eller välja ett varumärke före ett annat kan för många framstå som långsökt. Och ändå är det precis så produktplacering fungerar.

Till saken hör även att många av de alkoholhaltiga drycker som passerar revy på bioduken har placerats där av en anledning – att få oss som tittare och konsumenter att falla för den.

Forskning visar även att de varumärken som förekommer mest frekvent i filmvärlden är ölmärken som Budweiser, Miller och Heineken.

Här bjuder vi på tre filmer där öl på ett eller annat sätt haft en av birollerna.

1. Top Gun: Maverick

Nostalgin var ett faktum och euforin total när Tom Cruise under 2022 ännu en gång iklädde sig rollen som den våghalsige stridspiloten Maverick.

Ett återseende som även innefattade en favorit i repris för öltillverkaren Budweiser, skriver The Drinks Business. Då, när det begav sig för “Top Gun”, drog produktplaceringen in över 2,6 miljoner dollar, mycket tack vare otaliga barscener.

I uppföljaren är ölens exponeringstid “bara” begränsad till omkring två och en halv minut, vilket ändå får anses fullt tillräckligt för en film som till stora delar utspelar sig i luften.

ANNONS
öl

Tobey Maguire konsumerade ingen öl i sin roll som spindelmannen. Dock råkade hans karaktär som av en slump flyga på en stor logotyp av ett välkänt ölmärke. (Foto: TT)

ANNONS

Senaste nytt

2. Spider-Man

Det kanske inte dracks så mycket öl i den fartfyllda berättelsen om spindelmannen som hade premiär 2002. Det hindrade dock inte att den smidiga superhjälten, spelad av Tobey Maguire, i en av scenerna mellanlandade intill ölmärket Carlsbergs logotyp.

En produktplacering som sin yngre målgrupp och biopublik till trots blev en fjäder i hatten för bryggeriet och ökade deras försäljning.

öl

Att James Bond uppskattar en varsamt skakad Dry Martini är sedan gammalt, men även en öl kan glida ner. (Foto: TT)

3. Skyfall

De flesta skulle nog hävda med bestämdhet att James Bond föredrar Dry martini. Döm därför om allas förvåning då den älskade agenten, spelad av Daniel Craig, sippade på en flaska Heiniken i “Skyfall” 2012.

En produktplacering som enligt uppgift ska ha kostat det nederländska bryggeriet 45 miljoner dollar och ökat deras försäljning med 5,3 procent, skriver The Drinks Business.

ANNONS

Vill du läsa mer om mat, vin och kultur?  Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Top Gun Maverick – man blir ändå glad

Läs även: Här är vinerna vi kommer dricka 2023

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS