Båtförsäljningen i Sverige tog fart på allvar under pandemin och den fortsätter gå starkt, berättar Dagens Industri.

ANNONS

Claes Widelund, vd och ägare på båtförmedlaren Stockholm Marin, uppger i tidningen att det var sådant drag ett tag att båtköpare ”slog båtar ur händerna på oss”.

Främst är det begagnatmarknaden för båtar som blommar, oberoende av att bränslepriserna skjutit i höjden och att Sverige hukar under en skyhög inflation.

Exakt hur stor begagnathandeln är har Dagens Industri dock svårt att uppskatta då affärerna av många större begagnade motorbåtar görs upp på köp- och säljsidor på nätet.

Men volymen av begagnade motorbåtar kan vara så hög som 90 procent av den totala volymen.

När pandemin slog till blev det ruljans i svensk båthandel och omsättningen uppges då ha ökat, enligt vad som sägs, skriver Di, med omkring 30 procent.

ANNONS
ANNONS

Hemestertrenden fick fart på båtlivet, konstaterar Mats Eriksson, vd på båtbranschens intresseorganisation Sweboat, i artikeln.

Läs mer om båtruschen i Sverige under pandemiåren här och hur pandemieffekten eldat på intresset.

Sweboat uppskattar att ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen åker fritidsbåt minst en gång om året, skriver Di och berättar att Transportstyrelsen räknar med att finns nära en miljon fritidsbåtar i landet.

Sverige är, framgår det, tillsammans med Norge och Nya Zeeland båttätast i hela världen och den svenska båtbranschen uppges omsätta mellan 5 och 7 miljarder kronor om året, då är inte avgifter för båtklubbar, gästhamnar, försäkringar och hamnplatser inte är inkluderat – då skulle summan bli det dubbla, enligt Di där aktörerna som intervjuas menar att hösten är den mest gynnsamma tiden på året att köpa fritidsbåt.

Läs även: De bästa klassiska båtarna på Blocket just nu [Dagens PS]

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Därför säljer klassiska yachter som aldrig förr [Dagens PS]

Läs vidare: Nyhet: 470 Regina – sportig, lyxig och snabb [Dagens PS]

Läs också: Svensk superdesigner kammar hem prestigepris [Dagens PS]