Dagens PS

Candela C-POD. Världens effektivaste båtmotor

Supereffektiv, ljudlös, eldriven och praktiskt taget underhållsfri båtmotor. Candela från Lidingö säger sig tillverka världens effektivaste båtmotor. (Foto: Candela)
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu
Uppdaterad: 07 sep. 2021Publicerad: 06 sep. 2021

När Candela presenterade världens effektivaste båtmotor, C-POD:en, fick det mig att tänka på sången “Den makalösa maskinen” av på Michael B Tretow, ni vet – Den går hit, den går dit, den går runt en liten bit, den startar på ett kick, det är en makalös manick…

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är enfascinerande skapelse.

Nästan i hemlighet har Stockholmsbaserade företaget Candela tekniska team utvecklat, av döma från bilderna, ett rymdskepp, ett flygplan, nej en torped? Inte det heller, utan en eldriven undervattensmotor med unika egenskaper som får inte bara båtägare att lyfta på ögonbrynen utan hela båtbranschen.

Supereffektiv, ljudlös, eldriven och praktiskt taget underhållsfri båtmotor för fritidsbåtar, taxibåtar och passagerarfärjor. Dessutom vacker.

Företaget Candela på Lidingö i Stockholm gjorde sig kända redan 2019 när de presenterade världens första eldrivna fritidsbåt med aktiva bärplan, Candela C-7. En räckvidd upp till 50 nautiska mil i 20 knop, en topphastighet på 30 knop, utan några som helst emissioner.

Nu har de lanserat nästa tekniska språng, C-POD.

Bärplansbåtar är egentligen inget nytt, de utvecklades redan på slutet av 1800-talet. Idag används de runt om hela världen. Mellan Malmö och centrala Köpenhamn kördes de på 60- och 70-talet under namnet “Flygbåtarna”.

Senare år har vi även sett tekniken i vindsurfingbrädor, och eldrivna brädor för att inte prata om segelbåtarna på American Cup eller nu senast Sail GP.

C-PODDEN används i Candelas egen Daycruiser C-8 (Foto: Candela)

ANNONS

Dessa segelbåtar flyger bokstavligen fram i 50 knop. Inte heller olika former av så kallade poddar är något nytt, alltså något som sticker ut från någonting annat och har en speciell funktion, som till exempel en roderpropeller eller Azimuth thruster.

Eldrivna eller ej har poddar används i mindre och större båtar sedan många år. Dessa två tekniker har fått en renässans när man började tänka på eldrift för båtar och där vattenmotståndet och energieffektiviteten är avgörande för hastigheten och räckvidden.

Candela C-POD kan användas i mängder av lösningar. (Foto: Candela)

Kombinationen gör Candela unik

Det är just kombinationen av bärplan, datakraft, eldrift och C-PODDEN som gör Candelas nya konceptet världsledande. Med bärplan som optimeras kontinuerligt med en flygdator och sensorer minskas motståndet med 50% som innebär att energiförbrukningen sjunker med 80% i jämförelse med konventionellt planande båtar.

Båten erbjuder dessutom enastående komfort även i ruggigt sjö. Man flyger helt ljudlös i vattnet i hastigheter upp till 30 knop och detta utan att skapa stora svallvågor. C-POD:en, en kompakt, eldriven, självkylande, tyst och nästan underhållsfri motor blir en optimal drivlina.

Underhållsfri motor

Bara de motroterande propellrar effektivitet ger en verkningsgrad på 80% vilken i detta fall innebär 15% mer räckvidd. Inga typer av klimat- och miljöskadade utsläpp vid själva framfarten.

ANNONS

Detta gör kombinationen oslagbar och öppnar för helt nya möjligheter vad det gäller fritidsbåtar och sjötransporter. C-POD:en kan appliceras i andra farkoster och inte bara fritidsbåtar som Candela C-8.

Tyst – och minskade svallvågor

Candela arbetar redan med en sjötaxi, P-12, och passagerarfärjan P-30. Med genomslag bland bruksbåtar kan tekniken utmana kostnaderna för importerade fossila drivmedel och de klimatutsläpp som båtsektorn bidrar till. Att svallvågor minskar och båtlivet görs tystare är minst lika viktigt.

Fossilfria och snabba transporter på sjön öppnar nya möjligheter. Tillgängligheten ökar till skärgården vilket är positivt för både boende och besökare.

Candela C-POD fördelar i korthet

1. Energieffektiv båtmotor som ger längre räckvidd med samma batterikapacitet.
2. Motroterande propeller med en verkningsgrad på 80%
3. Tyst – inga mekaniska delar som växlar.
4. Obegränsad kylning från den strömmande vattnet
5. Ingen luftfilter, inga tändstift, ingen oljebyte – Ingen olja används för smörjning
6. Låga bränslekostnader i jämförelse med diesel eller bensinmotorer
7. Ingen underhåll, designat för 3000 timmar + användning
8. Lång livslängd
9. Inga emissioner, oljespill eller utsläpp
10. Mindre svallvågor som stör andra båtar och marina livet

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS