Invånarna i Stockholm blir först med att testa världens första elektriska bärplansbåt. Den blir dessutom det snabbaste elektriska passagerarfartyget, med en hastighet på 30 knop.

Hållbarhet genomsyrar även sjötrafiken i Stockholm – som vill köra på 100 procent förnybart 2030.

Bärplansbåtar kräver mindre energi

Där kan bärplansbåtar, eller vad som även kallas foiling, vara en viktig del, skriver Di Digital.

Flygplansliknande vingar under skrovet som trycker båten upp över vattenytan minskar motståndet genom vattnet, vilket gör att det behövs mindre energi.

Ett innovationsprojekt mellan Region Stockholm och elbåtstillverkaren Candela har inletts för den tolv meter långa pendelbåten Candela P-30.

”Tanken med bolaget Candela är att hjälpa till att ställa om sjötrafiken så att den blir fossilfri och hållbar. Det började med en fritidsbåt men tankarna på kollektivtrafik har funnits med från start”, säger Erik Eklund, chef för Candela Public Transport.

ANNONS
ANNONS

Sjösätts nästa år

Projektet beräknas sjösättas i slutet av 2022. Med en toppfart på 30 knop kommer Candela P-30 sväva en halvmeter ovan vattenytan, ha en kapacitet på 30 personer och en räckvidd på 60 sjömil.

Candela P-30 kommer dra 80 procent mindre energi än dagens dieseldrivna pendelbåtar, och förutom hållbart för miljön måste projektet även bli ekonomiskt hållbart.

”Vi vill inte vara beroende av subventioner. Det ska vara ett businesscase som främjar miljön och omställningshastigheten, men också står sig väl i konkurrensen med det som finns i dag”, säger Erik Eklund.

Läs mer: Svensk jättesegelbåt ska frakta bilar över världshaven