Elbåten Candela C-7 är ett tyst och hållbart alternativ. ”Det här ingen vanlig fritidsbåt. Det är ett flygplan som råkar se ut som en fritidsbåt”, säger Mikael Mahlberg, Candelas kommunikationschef.

Candela C-7 är världens första elektriska bärplansbåt. Båten är utvecklad och byggd på Lidingö utanför Stockholm och på två år har 30 båtar sålts.

Följer grön trend

Båten maxar på 22 knop och har en räckvidd på 50 sjömil i maxhastigheten. Samtidigt hakar Candela C-7 på den gröna trenden inom transporter, där bärplanen och eldrivlinan sänker vattenmotståndet med runt 80 procent jämfört med vanliga motorbåtar.

Bärplanen på Candela minskar förbrukningen
De sk ”foil”, eller bärplan en under skrovet minskar förbrukningen med 80% (Foto: Candela)

”Detta möjliggör båtar som för första gången kan köra långt och snabbt på ren el. Att åka Lidingö–Sandhamn fram och tillbaka kostar 100 kronor. En fossildriven båt i samma storlek kostar cirka 2 000 kronor”, säger Mikael Mahlberg till Di. 

De flesta är kapitalstarka köpare som tänker hållbart

Samtidigt påminner den nya elbåten om ett flygplan, när den lyfter. ”Det här ingen vanlig fritidsbåt. Det är ett flygplan som råkar se ut som en fritidsbåt”, fortsätter Mikael Mahlberg.

Kapitalstarka köpare av Candela som tänker hållbart
Med en prislapp norr om 2 miljoner är det i huvudsak kapitalstarka köpare som tänker hållbart. (Foto: Candela)

Prislappen på omkring 2,7 miljoner kronor har dock hittills medfört att det enbart syns ”kapitalstarka personer på kundlistan”. ”Vi har sålt mycket till Silicon Valley. Det är där och i Stockholms skärgård vi har flest båtar.”

ANNONS
ANNONS

Fler kan ta del av tekniken

Samtidigt kan tekniken snart finnas tillgänglig för fler som besöker Stockholms skärgård. Som Dagens PS tidigare berättat så kan Candela P-30 sjösättas nästa år. Den tolv meter långa passagerarbåten kommer ha en kapacitet på 30 personer och en räckvidd på 60 sjömil.

Candela P-30 kommer revolutionera båttransporter
Candela säger sig vara nära att snart leverera Candela P-30. Båter som kommer revolutionera den globala marknaden för passagerartransport på sjön. (Foto: Candela)

”Det kommer att bli en fantastisk upplevelse för passagerarna. Du åker genom skärgården helt ljudlöst, utan att göra svall och stötar, i hög fart och på ren el”, säger Erik Eklund, direktör för Candelas kommersiella fartyg.

Blir intentionerna verklighet är det en mindre revolution inom hållbar passagerartransport. Förutom betydligt mindre fossil miljöpåverkan så innebär det även betydligt mindre svall och vågor. Något som idag är ett stort problem i skärgårdstrafiken.

Candelas passagerarbåt kommer ge  en betydligt mindre erosion och belastning på stränder och bryggor vilket kommer välkomnas av alla runt om i skärgårdarna.

Läs mer: Svensk jättesegelbåt ska frakta bilar över världshaven

ANNONS
ANNONS