Dagens PS

Allas ögon på superyachterna – slutet på en era?

Kan jakten på de ryska oligarkernas superyachter vara början på slutet för den positiva utvecklingen för de gigantiska lyxskeppen? Bilden förestället Roman Abramovichs 162 meter långa superyacht Eclipse. (Foto: Boat International)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 04 mars 2022Publicerad: 04 mars 2022

Till följd av Rysslands invasion av Ukraina så har världens sanktioner mot den ryska eliten staplats på varandra. Man vill pressa landets toppskikt till att kapitulera utan att kliva in militärt och riskera ett fullskaligt världskrig. En av flera konsekvenser är att mångas ögon hamnat på de ryskägda superyachterna vilket väcker frågan – hur kommer detta påverka bilden av superyachten 2022?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har tidigare rapporterats om att de senaste åren har inneburit stora uppsving för de globala leveranserna av superyachter. 2020 och 2021 ökade antalet levererade superyachter och dessa har också blivit större med varje år.

Dessutom pekar beräkningarna på att 2022 ska bli ett ännu större år för de lyxiga jättebåtarna.

Superyachtindustrin räcker inte till

Intresset för superyachter har varit så stort att varven inte hinner med. Tillgången sjunker och priserna stiger i branschen för superyachter, efter ett rekordår för försäljningen 2021.

Totalt såldes 887 superyachter under året, en ökning på 77 procent jämfört med 2020 och mer än det dubbla jämfört med 2019, enligt data från sjöfartsdata-företaget VesselsValue.

Låga räntor och starka marknader gjorde att världens 500 rikaste personer blev en biljon dollar (tusen miljarder dollar) rikare under 2021, enligt Bloombergs index.

Den ökande förmögenheten bland de rika var tillsammans med en ökad efterfrågan på ensam rekreation på grund av covid-19 var bland de drivande faktorerna för det ökande intresset att köpa superyachter.

ANNONS

Senaste nytt

Synen på yachtägande Oligarker förändras

ANNONS

I takt med att den nya specialstyrkan, inriktad på att beslagta tillgångar till ryska oligarker, slår till mot bland annat superyachter så ökar också det mediala intresset för dessa.

Var oligarkerna flyttar sina flytande palats och hur man finansierar dessa blir plötsligt högintressant när Rysslands ledare och elit ska bekämpas.

Många har redan insett risken, däribland Vladimir Putin själv, och flyttat sina superyachter från hamnar där man riskerar att bli måltavla för sanktionerna. Många av båtarna har satt kurs mot Maldiverna för att undkomma konsekvenser av det ryska angreppet på Ukraina.

Början på slutet för superyacht-eran?

Kriget i Ukraina skulle kunna bli en stor käpp i hjulet för den expansiva utvecklingen för superyachter. Plötsligt har världens ögon vridits mot de ryska makthavarnas lyxbåtar och det är inte omöjligt att det kan förändra synen på superyachten hos andra superrika köpare.

För att inte tala om att det kan bli mycket besvärligt för den ryska eliten att fortsätta köpa dessa lyxiga fartyg framöver, något som säkerligen blir kännbart för de varv som tillverkar de mest exklusiva superyachterna i världen.

Vill man bli förknippad med smaklösa oligarker?

Om superyachten i ännu större utsträckning förknippas med ryska oligarker kan det knappast lämna bilden av superyachten oberörd. Vill du riskera att förknippas med det gänget när alla har sina ögon på superyachterna?

ANNONS

Ser vi nu början på slutet för superyacht-eran?

Läs även: Oligarkerna och deras jagade yachter

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS