När Apple dumpade Intels chip för det egenutvecklade M1 var det bara början. I veckan introducerades andra generationen Apple-chip, och fler företag, inte minst i bilbranschen, utvecklar nu egna chip.

ANNONS

Apple, Facebook, Google – alla tar fram egna chip. Nu följer flera efter,  och inte minst bilbranschen inser fördelarna. Experter på halvledare anser enligt Ny Teknik att utvecklingen är högintressant.

Stor förändring i branschen

De små kiselskivorna har stor betydelse, något som med all önskvärd tydlighet visat sig när brist uppstod under pandemin, och senare kriget i Ukraina. Bristen på halvledare drabbar allt från biltillverkning till Iphone, något Dagens PS tidigare rapporterat om.

Allt fler tecken tyder på att chipbranschen står inför stora förändringar. Men vad ger det för vinster att utveckla egna chip för till exempel Apple?

Ger Apple full kontroll

”Det ger Apple full kontroll över hela beräkningsstacken”, säger Per Stenström som är professor vid avdelningen för datorteknik på Chalmers i Göteborg till Ny Teknik.

”På så sätt blir det möjligt att bygga in optimeringar i alla lager av teknikstacken”, fortsätter han. ”Det är extremt viktigt för att fortsätta kunna ta fram system som ger högre prestanda.”

ANNONS
ANNONS
Apple leder chiprevolutionen – fler följer med egna chip
Nya MacBook Air med M2-chip vid presentationen 6 juni i år. Foto: TT

Biljättarna öppnar för egna chip

Lundaföretaget Axilabs grundades 2020, och jobbar med att utveckla sin metod för att tillverka halvledare billigare, snabbare, och med halverad energiförbrukning. Jonas Sundqvist är vd och medgrundare.

”Strategin tycks vara lyckad för Apple”, säger han till Ny Teknik. ”Bolaget kan sin grej, och har lyckats bygga in en massa specialfunktionalitet i chipen”.

Nu följer biltillverkningsjättar som till exempel Volvo och Volkswagen med på tåget och pratar om möjligheten att ta fram egna chip. De allra viktigaste egenskaperna för de moderna chipen är hög prestanda och låg energiförbrukning.

Strömsnålt och ökad prestanda

”Datorsystemen i fordonen börjar dra alltmer av den energi som finns i batterierna”, säger Per Stenström enligt Ny Teknik.  ”Det kan påverka räckvidden.”

”Samtidigt har det varit känt länge att om vi bygger specifika datorsystem för en smal nisch av applikationer, som maskininlärning, då kan man öka prestandan och göra chipen strömsnålare”, fortsätter han. ”Det är extremt viktigt i synnerhet för bilindustrin”.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Techkris i Ryssland– slut på lager: ”Allt är borta” [Dagens PS]

Läs även: Volkswagen: Brist på halvledare till 2024 [Dagens PS]