För några dagar sedan skrev vi att det tyska tuningföretaget Heico Sportiv hade tagit fram en lösning för att ta bort den omdiskuterade fartspärren på alla nya Volvo. Det föll inte i god jord hos Volvo, som nu går till motattack.

Säg den glädje som varar, framför allt för de tyska Volvohandlarna. Vår artikel från i fredags uppmärksammades av Volvos tyska importör som omedelbart reagerade med följande kommentar:

”Erbjudandet om en teknisk lösning för att därefter ta bort / skriva över fabrikshastighetsgränsen för de nya Volvomodellerna (maximal hastighet på 180 km/h) genom ingripande i programvaran är inte ett erbjudande från Volvo utan en teknisk lösning av ett privat tuningföretag som inte är auktoriserat av tillverkaren. Den som gör denna ombyggnad av sin Volvo kommer inte längre att kunna dra nytta av tillverkarens garanti för sin bil, och alla åtaganden i detta avseende är ogiltiga.”

”Volvo har konsekvent beslutat att ytterligare bidra starkt till trafiksäkerheten och även till hållbarhet genom att se till att de nya modellerna har en toppfart på 180 km/h. Undantag från topphastighetsskyddet görs endast av tillverkaren för specialfordon, såsom polis-, nöd- eller räddningsfordon. För dessa specialfordon, som inte omfattas av Volvos godkännande och färdas snabbare än 180 km/h, förblir garantin fullständigt giltig.”

”De tekniska åtgärderna för att ta bort hastighetsgränsen vid 180 km/h får endast utföras av Volvo Personvagnar i sin egen fabrik om garantin ska fortsätta att gälla. Volvos avtalspartner (återförsäljare och auktoriserade verkstäder) är inte behöriga att göra det eller att installera tekniska lösningar som erbjuds av tuningföretag. De skulle tydligt bryta mot sitt kontrakt om de skulle ändra bilen.”

Prestanda har betydelse

Vad detta innebär är alltså att Volvoköpare som önskar få en bil som prestandamässigt är i klass med konkurrenterna Audi, BMW, Mercedes etc. är tvungen att ge upp alla fabriksgarantier och övriga fördelar som bl.a. vägassistans. Den garanti på tre år som Heico Sportiv erbjuder, avser komponenter kopplade till deras tuning, inte övriga delar.

ANNONS
ANNONS

Nu är prestandan kanske inte så viktig för svenska bilköpare, men på i stort sett alla övriga marknader är det en helt annan fråga. Det handlar om prestige, om att få full valuta för pengarna. Varför skulle någon betala lika mycket för en Volvo som motsvarande modeller inom premiumsegmentet och inte få bättre prestanda än en hälften så dyr bil?

Stackars tyska handlare

I Tyskland är Heico Sportiv representerat hos Volvohandlarna som även utför trimningen för de kunder som gärna vill få bättre prestanda. Om man ska tolka Volvos ställningstagande så skulle de tyska handlarna bryta mot sitt avtal med Volvo om de fortsätter denna verksamhet.

Det innebär i praktiken att eventuella Volvokunder får nöja sig med vad Volvo erbjuder och det lär nog inte räcka. Volvo har genom sitt förmyndarliknande agerande, förmodligen försatt sina återförsäljare i en situation som i slutändan kan visa sig vara destruktiv. ”Högmod går före fall”, heter det.

Här kan du läsa våra artiklar i ämnet:

Volvos strategi hotar exporten
Volvo chockar Tyskland – kan sluta sälja bilarna
Läsarna rasar: ”Volvo gräver sin egen grav”
Över 5.000 läsare har sagt sitt – Volvo är fel ute

PS motorredaktör: Volvo lyssnar inte på någon