Dagens PS

Volvo ger sig – pressen blev för stor

Volvos fartspärr
Volvos omdiskuterade toppfartspärr på 180 km/h kommer att kunna plockas bort i november. (Foto: Håkan Nilsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 16 okt. 2020Publicerad: 16 okt. 2020

I veckan blev det klart att Volvo tillåter trimningsföretaget Heico Sportiv att ta bort den omdiskuterade fartspärren på alla nya Volvo-bilar från årsmodell 2021. Men det finns ett litet problem ändå. Kunden får räkna med höga kostnader och lång väntetid i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Från och med årsmodell 2021 är som bekant alla Volvobilar elektroniskt fartspärrade till 180 km/h. Oavsett om du väljer den starkaste laddhybrid-drivlinan på över 400 hk så går bilen inte snabbare. Volvos hastighetsspärr har vållat en hel del debatt (Läs våra artiklar nedan), men den svenska tillverkaren står fast vid sitt beslut och säger till och med att man är beredd på att tappa kunder.

Tyska Volvohandlare kan pusta ut

Vi har redan skrivit om vilka konsekvenser Volvos beslut kunde medföra då tyska Volvohandlare var minst sagt oroliga för sin verksamhet i förhållande till konkurrenterna Audi, BMW och Mercedes som erbjuder bilar i samma prisklass men med betydligt högre toppfart. Toppfarten är kanske inte avgörande i Sverige, men i Tyskland (och även andra marknader) är det en prestigefråga. (Se länkar nedan)

Bara ett ställe i Sverige fixar det

Den tyska Volvo-trimmaren Heico Sportiv har kommit med en helt färdig och fungerande lösning för att ta bort fartspärren helt och hållet. Lösningen för den som vill ha en riktigt snabb Volvo från och med november är att beställa ett Heico-paket. I Sverige har Heico en speciell återförsäljare, men i Tyskland går det via Volvohandeln. Med hjälp av extra styrbox tas Volvos fartspärr bort.

Mer fart för mer pengar

Trimningspaketet ger mellan 30 och 70 km/h extra i toppfart beroende på vilken modell det gäller. Till att börja med riktar Heico in sig på de starkaste motorerna, men en fungerande lösning för alla Volvo-motorer ska finnas inom kort. Och oroa dig för garantierna, de gäller.

För omkring 13 000 kr kan du ta bort spärren på en Volvo XC40. För bilar i 60-serien kostar det 15 000 kr, och för 90-serien är priset 17 000 kr. Den som har en laddhybrid eller en T6-bil får slanta upp ytterligare 10 000 kr för att kunna köra fort på Autobahn.

ANNONS

Förutom borttagandet av fartspärren erbjuder Heico motoroptimering via styrenheten, avgassystem med klaffar, sportluftfilter, intercooler, coilovers och en mängd exteriöra kit. Bland annat säljer Heico ett kit till Volvo T8 Twin Engine som gör att bilen får 427 hk och klarar 0-100 km/h på 4,5 sekunder.

Källa: Carup.se

Här kan du läsa våra artiklar i ämnet:

Volvos strategi hotar exporten
Volvo chockar Tyskland – kan sluta sälja bilarna
Läsarna rasar: “Volvo gräver sin egen grav”
Över 5.000 läsare har sagt sitt – Volvo är fel ute

PS motorredaktör: Volvo lyssnar inte på någon

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS