Volvos beslut att införa en fartspärr vid 180 km/h i alla sina bilar från modellår 2021 faller inte i god jord hos Dagens PS läsare. Efter Dagens PS artiklar gick vi ut med en enkät till våra läsare där vi ville ha deras synpunkter och det har resulterat hittills i mer än 1.700 svar. En rungande majoritet sågar Volvo.

Anledningen till vår artikel i onsdags var oron för konsekvenserna av ett så radikalt beslut. Eftersom Volvo är ett av Sveriges största exportföretag kändes oron befogad då det kommer, med största sannolikhet, att leda till minskad försäljning och därmed minskad export. Den oron delas tydligen inte av Volvo som svarade så här:

Volvo är av en annan åsikt

”Fortkörning är en av de vanligaste orsakerna till att olyckor sker, och ju högre hastigheter desto allvarligare olyckor. Volvo Cars har en vision om att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en ny Volvo och därför vill vi starta diskussionen om biltillverkares ansvar att förändra förarbeteenden för att öka trafiksäkerheten. 180 km/h är högre än de flesta länders lagliga maximala hastighetsgräns, och ligger högre än de allra flesta bilförare någonsin behöver köra”, säger Karin Wik, Media Relations, Volvo Car Sverige

I grunden tycker jag att det är en mycket fin tanke att vilja värna om människoliv och visst är det så att man ytterst sällan är uppe i dessa farter. Men frågan är om det ska åligga en biltillverkare att bestämma hur fort deras kunder ska få köra? Är inte det en myndighetsuppgift? Dessutom är Sverige bara en liten del av Volvos totala marknad där övriga Europa, Kina och USA står för den mesta försäljningen och där Volvo konkurrerar om ”premiumkunderna” med bl.a. Audi, BMW och Mercedes. Accepterar de ett ”typiskt svenskt beslut”?

Så här svarar några av läsarna:

”Onödigt förmynderi och det är förarens eget ansvar som begränsas av storebror.”

ANNONS
ANNONS

”Är övertygat att personer som köper en premiumbil vill att den skall fungera utan vissa begränsningar”

”Volvo gräver sin egen grav punkt slut!”

”Beslutet är så svenskt och uppfattas svenskt = vi är så bra och tänker åt alla.”

Ett exempel på hur våra läsare känner.

Volvo försatt sig i svår situation  

Tongångarna i bland annat Tyskland, det enda landet i världen med fri fart och produktion av världens kanske bästa premiumbilar, är tydliga. Får man inte ta bort fartspärren så kommer man inte att kunna sälja Volvo längre. En premiumbil till premiumpris måste kunna konkurrera på alla nivåer. Som läget är nu kommer inte Volvo att tillåta sina återförsäljare (eller tuning-företag) att programmera om bilen för högre hastigheter, därmed har Volvo försatt sig i en mycket besvärlig sits.

Vi har för avsikt att bevaka denna fråga i en serie av artiklar, för vi har lyssnat på er och tagit till oss era synpunkter som inte stämmer överens med Volvos inslagna strategi. Vi kommer att presentera en statistisk redovisning av våra läsares svar nästa vecka. Till dess delar jag med mig av ett citat från Shakespeares Hamlet som känns passande just nu;

”To be, or not to be, that is the question: whether it’s nobler in the mind to suffer the slings and arrows of outrageous fortune, or to take arms against a sea of troubles.”