Dagens PS

Volkswagens vd: ”Har orsakat mycket skada”

Volkswagen
Volkswagens vd Thomas Schäfer belyser svårigheter kring elektrifiering. (Foto: Joel Sandberg)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 26 juni 2023Publicerad: 26 juni 2023

Volkswagens vd har uttalat sig kring touchreglagen i tillverkarens nya bilmodeller och är inte nöjd med tidigare beslut som orsakat skada.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en intervju med brittiska Autocar säger den tyska tillverkarens vd, Thomas Schäfer, att introduktionen av touchkontroller i märkets bilar har orsakat skada.

Det var i samband med smyglanseringen av nästa generation Volkswagen Tiguan som Schäfer uttalade sig kring Volkswagen-modellernas interiörer.

Har slopat reglage

Nya generationen Tiguan har nämligen gjort sig av med de omtalade reglagen för volym och temperatur.

Den omtalade interiören kom i samband med lanseringen av märkets första ID-bil – ID.3.

Volkswagen

Med Volkswagen ID.3 introducerades en ny ratt som har drivit många till vansinne. (Foto: Volkswagen)

Känsliga touchreglage på ratten och reglage under skärmen som inte var bakbelyst blev snabbt kritiserade för hur svåra de var att kontrollera under färd.

ANNONS

Senaste nytt

Tidigare beslut har orsakat skada

ANNONS

När Autocar ställer frågan om den okonventionella interiören, som introducerades under Herbert Diess tid som vd, har varit ett hot mot märkets lojala kunder, svarar Schäfer att det ”definitivt har orsakat mycket skada”.

Han menar vidare att tillverkaren lagt mycket tid och resurser på att utvärdera vilka knappar som är viktiga och inte, som en del i att lyssna på sina kunder och ta åt sig kritik.

Nya bilar slipper

Nästa generation Tiguan och kommande ID.2 ska ha åtgärdat de kritiserade punkterna enligt Schäfer.

Han avslutar med meningen ”de bilarna kommer att vara toppklass igen”.

Läs även: Volkswagens vd: “Ett stort misstag”

Läs även: Nya Volkswagen ID.7 – hej då räckviddsångest

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS