Cupra är det unga, fräscha bilmärket med en ny logotyp i fronten. Prestanda är ledord och nu har märket släppt en elbil som i grunden är en Volkswagen. Vi har lagt i Högsta Växeln och tagit reda på vad Cupra Born har att erbjuda.

ANNONS

Cupra Born e-Boost 58 (2022)
Motor: En elmotor, 231 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,6 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Batteri: 58 kWh
Räckvidd: 417 km
Vikt: 1 848 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4322/1809/1540 mm
Pris: 499 900 SEK (Testbil cirka 580 000 SEK)

Born stoltserar med stora Cupra-bokstäver på bagageluckan (Foto: Joel Sandberg)

Prestanda på ett vettigt sätt 

Som tidigare nämnt är Cupra bilmärket med prestanda i fokus. Modellflottan är fylld med bilar med häftig design och ett bronsfärgat emblem som ska tilltala den yngre målgruppen.

Trots att prestanda och sport ligger i fokus har Cupra lanserat en elbil – och visst kan även elbilar vara sportiga.

Cupra Born hamnar storleksmässigt i klass med Volkswagen ID.3 och faktum är att de två nämnda modellerna i grund och botten är väldigt lika varandra.

Formerna påminner om syskonet inom koncernen – Volkswagen ID.3 (Foto: Joel Sandberg)

Inte lika stel

Volkswagen-koncernen vill få det att framstå som att Volkswagen ID.3 är det mer sansade syskonet och Cupra Born den vilda energiknippen.

Cupra själva kallar det för Cupra-DNA. Exakt vad det betyder vet nog ingen men gissningsvis försöker man skapa en känsla av att bilen är något mer än att bara ta sig från punkt A till punkt B.

Vänd kepsen bak och fram

Det märks att Cupra har satsat stort på design. Trots att Born liknar ID.3 rent formmässigt är det många detaljer som skiljer de åt.

ANNONS
ANNONS

Den exteriöra designen är aggressiv med kantiga lyktor fram och en elegant, svepande LED-list bak.

Spanska Born bjuder på distinkta linjer och ett aggressivt uttryck (Foto: Joel Sandberg)

Formerna är generellt mycket kantigare än de som pryder ID.3. Volkswagen ID.3 ser snäll och modern ut, men designen saknar det där lilla extra.

Om vi omvandlar det till maträtter så skulle ID.3 vara osaltat ris och Born vara en gryta full med Habanero. Det händer helt enkelt lite mer när man beskådar Born.

I mina ögon tar Cupra Born hem pokalen i skönhetstävlingen mellan de två. Det är trots att det bronsfärgade emblemet skulle pryda framsidan av ett krigsspel bättre än en bil.

Ta ögonen från vägen

På insidan känner man enkelt igen sig från ID.3. Skärmen i mitten är enorm och undertill finner man touchreglage för att ändra temperatur i kupén och justera ljudvolymen.

Bakom ratten sitter en liten skärm som visar hastighet, växelval och färdinformation.

Tyvärr är skärmen lite väl liten. Den sitter dessutom för nära föraren vilket gör att det tar ett tag att fokusera på de olika avstånden. Det problemet trollas till viss del bort av den stora och tydliga head-up-displayen.

ANNONS
ANNONS
Svårnavigerade touchreglage pryder Borns sportiga ratt (Foto: Joel Sandberg)

Ratten pryds av touchkontroller som är nästintill omöjliga att använda. Att höja och sänka volymen, byta låt eller ändra farthållarens inställningar kräver att föraren tar ögonen från vägen.

Fysiska knappar hade gjort det möjligt att känna sig fram till rätt knapp men tyvärr har Born touchreglage som är mycket mer trafikfarliga.

En extra knuff

En sak som skiljer Born från ID.3, och som faktiskt anammar märkets prestandafokus, är att Born går att beställa med tillägget ”e-Boost”.

Modellerna med e-Boost får en maximal effekt på 231 hästkrafter jämfört med vanliga Born (och ID.3) som får nöja sig med 204 hästkrafter.

De 27 extra hästkrafterna hjälper till att kapa accelerationstiden från 0 till 100 kilometer i timmen med 0,7 sekunder. Från 7,3 sekunder till 6,6 sekunder.

Cupra Born skyltar med sitt bronsfärgade, kantiga emblem (Foto: Joel Sandberg)

En flink liten filur

I stadstrafik känns Born med den extra knuffen riktigt pigg. Den är flink och styrningen känns väl avvägd utan att vara för tung.

Born är en trevlig bil att köra. Tack vare batteriernas placering långt ner är väghållningen god och som förare belönas man med ett stort förtroende för bilen.

ANNONS
ANNONS

På motorväg kan Born kännas aningen seg vid omkörningar men bortsett från det upplevs den som stabil och komfortabel. Ljudnivån i kupén är överlag väldigt låg.

Den låga tyngdpunkten hjälper till vid kurvtagning (Foto: Joel Sandberg)

Summan av kardemumman

Så, hur var det nu igen. Är Cupra Born egentligen bara en Volkswagen ID.3 med lite skönhetsoperationer och en annan frisyr? Svaret på det är, ja.

I grund och botten är de två modellerna exakt likadana men Cupra bjuder på ett par saker som ID.3 inte har. För det första så ser Born i mitt tycke mycket bättre ut.

Cupra Born har stora, men aerodynamiska fälgar (Foto: Joel Sandberg)

För det andra går det att få den lilla extra knuffen som på Cupra-språk heter e-Boost. Det gör att bilen känns lite piggare – särskilt i stadstrafik.

Prisskillnaden är dessutom relativt liten, och enligt mig är det värt det för de extra hästkrafterna.

Dagens PS helhetsintryck av Cupra Born

Slutbetyg: 3/5

Cupra Born är väldigt lik syskonet inom samma koncern – Volkswagen ID.3. Born är märkets första elbil och har siktet inställt på prestanda. I e-Boost-utförande har bilen 27 extra hästkrafter.