Sedan Skoda blev en del av Volkswagen-koncernen har märket gått från att vara ett billigare alternativ till att stoltsera med praktikalitet och användbarhet som ledord. Nu fortsätter märket in i en helt ny era.

ANNONS

Volkswagen-koncernens arsenal är bred och många av dagens bilar delar allt från diverse plastdetaljer till hela plattformar med varandra.

Märket med de tjeckiska rötterna ligger långt fram i utvecklingen och fortsätter att driva den interna konkurrens som råder inom Volkswagen AG.

(Foto: Škoda)

Skoda har valt att lägga fokus på eldriven transport och tydliggör detta genom att presentera en ny modell som fått namnet Vision 7S.

Den nya modellen får en ny design som ska känneteckna märkets väg framåt. I och med presentationen visar man även upp Skodas helt nya logotyp.

(Foto: Škoda)

Skoda kallar den nya designen för märkets ”visuella identitet” som ska komma att genomsyra kommande modeller. Klaus Zellmer, styrelseordförande, meddelar att tre nya elbilar kommer att släppas innan år 2026.

ANNONS
ANNONS

Vision 7S får en mängd teknologiska nyheter och en avskalad interiör med en roterande skärm som huvudnummer. Skärmen är tänkt att användas i vertikalt läge under körning och i horisontellt läge när bilen laddas.

Driving mode (Foto: Škoda)

Det senare läget kallas ”Relax mode” och lutar dessutom bak och in stolarna, fäller ner pedalerna i golvet och drar in ratten – allt för en maximal biokänsla i bilen.

Relax mode (Foto: Škoda)