Suget att campa har ökat lavinartat de senaste åren. Fler och fler vanlife-alternativ har dykt upp i en rad olika segment. För att testa på den nyfunna livsstilen lade vi i Högsta Växeln och begav oss till Sveriges högsta väg – Vildmarksvägen – tillsammans med Volkswagen Caddy California.

ANNONS

Volkswagen marknadsför Caddy California som en 2-i-1-bil. Tanken är att den kan agera både bruksbil men när lusten faller på ger den möjlighet att kunna agera husbil. Man är med andra ord ständigt på hemester.

Volkswagen Caddy California från sidan
Volkswagen Caddy California är bra på det mesta. (Foto: Marcus Berggren)

Ett vandrarhem på hjul

Det genomgående temat för Caddy California är enkelhet. Tyskarna har tagit bort allt det överflödiga i en husbil och slutresultatet är en husbil vars paradgren är att erbjuda ett spartanskt hus på hjul.

Det som är standard är således en hopfällbar säng – som kräver att framsätena fälls fram – gardiner och inte mycket mer än så.

Som tillval kan man köpa till ett kök i form av en gasolplatta som man fäller ut, ett panoramatak, en dieselvärmare samt även ett förtält.

Vår testbil var inte försedd med vare sig dieselvärmare eller förtält men både ett litet kök och panoramatak fanns till förfogande.

Köket är enkelt. (Foto: Marcus Berggren)

Allt i ett

I Sverige finns Caddy California endast i så kallat Maxi-utförande – det vill säga en Caddy i storlek XL. På exempelvis den tyska marknaden kan man emellertid få Caddy California i en storlek mindre. Compact living var bara förnamnet.

California-modellen bygger alltså på Caddy Maxi som vi tidigare provkört och den enda faktiska skillnaden är California-klistermärkena på sidan.

Allt annat – säng, kök, gardiner, förvaring kan enkelt plockas bort när man anser att campingsäsongen är slut.

Det gör Volkswagen Caddy California till ett oerhört budgetorienterat alternativ eftersom den gör att man slipper ha en renodlad husbil, något som är både dyrt och opraktiskt.

ANNONS
ANNONS

Som väntat medför det en rad kompromisser, på gott och ont, när det kommer till Caddy California.

Vår testbil var utrustad med framhjulsdrift och en dieselmotor på 122 hästkrafter. (Foto: Marcus Berggren)

Flera olika drivlinor

Instegsmodellen är i form av en 2-liters fyrcylindrig dieselpjäs som pumpar ut 102 hästkrafter som lär vara lika långsam som inlandsisen.

Lyckligtvis hade vi 122-hästars dieselvarianten med dubbelkopplingslåda och framhjulsdrift till vårt förfogande.

Det innebär att Caddy Maxi är långt ifrån rapp men den tar sig åtminstone framåt.

Det går att välja till fyrhjulsdrift, då gäller samma motor som i vår testbil med den finns bara med manuell låda. Perfekt för de vars äventyrslust sträcker sig bortom asfalten och ut i det vilda.

Till Sveriges högsta väg

Vår färd gick från Stockholm till Stekenjokk via Strömsund för vidare färd mot Dorotea – alltså Vildmarksvägen – för att sedan vända skutan och åka hem igen.

Totalt blev det cirka 200 mil bakom ratten på bilen och tre nätter i den provisoriska sängen.

En annan ekonomisk fördel med en liten husbil är att den inte konsumerar sådana vansinniga mängder diesel.

Under våra 200 mil genom Sverige låg snittförbrukningen på 0,54 liter milen. Det var ett snitt som drogs upp rejält av att behöva klättra över den lappländska steppen.

På motorvägen från Stockholm till Sundsvall snittade vi 0,41 liter milen. Körningen var då allt annat än dynamisk och vår vanligaste syn på vägarna var baksidan av lastbilssläp.  

ANNONS
ANNONS

Rent kördynamiskt är Caddy California trevlig att ratta. Växellådan lyckas väl med att kräma ut motorns fulla effekt och komfortmässigt rör det sig om en bekväm kärra.

Trots bilens transportbilsgener känns den ungefär som en förväxt Golf.

Volkswagen Caddy California
Vi åkte till Vildmarksvägen med Volkswagen Caddy California. (Foto: en tysk främling)

När det vankas dvala

När man väl har hittat en lämplig plats för att tillbringa natten finns det ingen el som man kan eller behöver koppla in utan det första man gör är att fälla ut sängen.

Det kräver helst två personer – men kan göras själva – och innebär att man fäller baksätet och flyttar fram framsätena så mycket det går.

Madrassen är lika tjock som en servett men är ändock bekväm. Att hela tiden behöva fälla in och fälla ut sängen är dock väldigt osmidigt.

Sedan ska man sätta upp alla gardiner – det finns en för respektive fönster, inklusive panoramataket. De fästs med hjälp av magneter och det hela är för det mesta enkelt.

I vår testbils fall gjorde sig avsaknaden av värmare minst sagt känd. Temperaturen nattetid för vår del låg på runt fyra grader. Bilen går att extrautrusta med en dieselvärmare, något som inte var fallet med testbilen. 

Man får helt enkelt anamma kläder efter väder-mentaliteten även när man befinner sig ”inomhus” i sin lilla husbil.

En lösning på problemet är att maxa värmen precis innan läggdags, något som gör att temperaturen håller sig på en behaglig nivå större delen av natten.

Jag sov förvånansvärt bra i Caddy California, även om bilen är väldigt trång. Det saknas utrymme för att röra sig på ett behagligt vis.

ANNONS
ANNONS

Med det sagt kryllar det av förvaringsutrymmen och man kan sannerligen packa tillräckligt för att vara ute på vift länge.

Volkswagen Caddy California
Man kan ha det riktigt mysigt i Caddy California. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

Volkswagen Caddy California tar sig an segmentet för kompakta husbilar med många finurliga finesser men hela compact living-stuket är mer fokuserat på funktionalitet snarare än komfort.

Mycket av bilens charm grundar sig i dess enkelhet, men ju fler tillval man köper till som gör ens liv enklare, desto bättre. Utrustning som värmare, tält och liknande bidrar till att göra Caddy California till mer året runt-kompatibel.

Rent utrymmesmässigt är man strikt begränsad till två personer – förutsatt att man inte väljer till tältet – och man får vänja sig vid obefintlig rymdkänsla när John Blund ska göra intåg.

Möjligheten att kunna bo i bilen öppnar upp en rad äventyrsmöjligheter. Det faktum att Caddy California dessutom snabbt går att omvandla från husbil till både person- och transportbil på endast några minuter gör den oerhört mångsidig och tilltalande.

Volkswagen Caddy California
Caddy California är en av marknadens mest kompakta husbilar. (Foto: Marcus Berggren)

Volkswagen Caddy California (2023)
Motor: 2-liters, fyra, diesel, 122 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 11,2 sekunder
Toppfart: 186 km/h
Vikt: 1 722 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4853/1818/1855 mm
Pris: från 473 500 SEK

Högsta Växelns första intryck av Volkswagen Caddy California

Slutbetyg: 4/5

Volkswagen Caddy California erbjuder ett fulländat paket för de som ha en bil som kan dubblera som multiverktyg. Enkelhet är det genomgående temat och bilen uppmanar till äventyr.

Läs även: Recension av Mercedes-Benz Marco Polo [Dagens PS]
Se även: Äventyr med Volkswagen Grand California [Dagens PS]