Nybilsförsäljningen i Europa rullar just nu mycket långsamt. Under april sjönk försäljningen med 20 procent, den kraftigaste nedbromsningen i år, rapporterar Bloomberg.

ANNONS

Inflation, krisande leveranskedjor och lockdown-effekter i pandemins spår sätter just nu käppar i hjulet för den europeiska nybilsförsäljningen, som för tionde månaden i rad förlorar mark.

Tapp på 20 procent

Enligt European Automobile Manufacturers’ Association registrerades 830 447 fordon i april månad, ett tapp på 20 procent som också är den kraftigaste nedgången i år.

Som allra sämst gick det i Italien, där nybilsförsäljningen minskade med en tredjedel, medan registreringarna i Tyskland och Frankrike sjönk med mer än en femtedel.

Brist på halvledare och chips

Hårdast drabbad bland biltillverkarna är Stellantis NV, (PSA Group och Fiat Chrysler), som redovisade en nedgång på 31 procent och i likhet med många andra i branschen lider brist på halvledare, där prognosen dessvärre ser fortsatt mörk ut.

På LMC Automotive förutspår man att leveranserna kommer krympa med 6 procent i år, till mindre än 10 miljoner enheter. Något som biltillverkare hittills försökt kompensera för genom att ta ut högre priser, men knappast kan driva hur långt som helst.

”Globala utbudsproblem visar inga signifikanta tecken på att lätta, medan de underliggande efterfrågeutsikterna också urholkas. Hushållen kommer att uppleva en allvarlig press på realinkomsten i år. Försörjningsproblem är fortfarande den viktigaste avgörande faktorn för registreringar för tillfället”, skriver LMC i sin månadsrapport.

Ytterligare en brist som slår hårt åt nybilsförsäljningen är den på chips som även den bromsar produktionen och genererar i väntetider på till 18 månader på eftertraktade bilmodeller.

Elbilar slutsålda

Under förra veckan meddelade Volkswagen AG:s vd Herbert Diess att elbilarna i USA och Europa är helt slutsålda.

ANNONS
ANNONS

Nu tvingas både Diess och Mercedes-Benz Group AG:s vd Ola Kallenius sätta sitt hopp till att halvledartillgången förbättras under de två kommande kvartalen, vilket försvåras av det pågående kriget i Ukraina och covidvirusets framfart i Kina, skriver Bloomberg.

Läs även:  Kinas lockdowns pressar fabriker över hela världen [Dagens PS]

Läs även: Premiär: Första testen av nya Volkswagen ID.5 [Dagens PS]