Kinas fortsatta nedstängningar pressar fabriker över hela världen. Många länder är beroende av kinesiska produkter och det börjar bli kännbart på många håll. 

ANNONS

Kinas lockdowns börjar bli en ordentlig huvudvärk, inte bara för Kina själva utan för hela världen, där analytiker varnar för en långsam återhämtning, skriver Bloomberg.

Kinas lockdowns pressar fabriker

Den kinesiska industriproduktionen och inhemska konsumtionen har sjunkit till de lägsta nivåerna sedan pandemin började, och problemen inom försörjningskedjorna blev bara värre i april och ser ut att bli ännu värre framöver.

Satellitdata visar att hamnaktiviteterna i Kinas hamnar har sjunkit till samma låga nivåer som under lockdowns för 2 år sedan, och leveranserna försenas inom områden som bil- och elektroniktillverkning.

Att lösa covidkrisen i Kina är en förutsättning för att landets ekonomi ska komma på fötter igen, som Dagens PS har berättat, där landet är delat i sin covidstrategi.

Problemet har nu blivit så omfattande att det drabbar vinsterna hos multinationella bolag. Det handlar om allt från sjukhus i Australien och USA som får brist på kemikalier vid röntgenstrålning, biltillverkare som kämpar för att komma tillbaka till full styrka och byggprojekt i USA som står stilla på grund av försenade material.

Uteblivna leveranser

En av de drabbade är Jake Phipps, vars amerikanska företag levererar lyxiga badrumsinredningar, och han väntar fortfarande på uteblivna leveranser från Shanghai, som är försenade flera månader.

”Alla byggprojekt står still i väntan på råvaror. Försörjningskedjan har redan varit en enda röra, och det här gör det ännu värre”, säger han.

Det danska företaget Bang & Olufsen som tillverkar TV- och stereoapparater skar nyligen ned sina ekonomiska utsikter på grund av utvecklingen i Kina. Bolaget uppger att den begränsade lagertillgången, på grund av lockdowns, orsakar en rad logistiska problem.

ANNONS
ANNONS

Även grannlandet Vietnam får allt större problem. Där kämpar kläd- och skofabriker med beställningar eftersom leveranser av kinesiskt material som används för att tillverka allt från skor till kläder håller på att ta slut.

Det finns dock några positiva tecken. Vissa biltillverkare som Toyota och Volkswagen har börjat återuppta produktionen vid fabriker i Shanghai och industriprovinsen Jilin, även om logistikproblemen fortsätter.

Läs även: Kina riskerar ”tsunami” av dödsfall om lockdowns hävs [Dagens PS]