Har ID.5, en eldriven SUV-coupé, de nödvändiga egenskaperna som man förväntar sig av en långfärdsbil? Klarar den att möta kundernas nya förväntningar och tuffa hållbarhetskrav?
Premiär: Första testen av nya Volkswagen ID.5
Mest läst i kategorin
Nu är det dags att känna lite på den kommande elbilen ID.5. En så kallad SUV-Coupe för långfärder. Vi fick möjligheten att pröva den på en pressvisning i Österrike och dessutom förmånen att träffa företagets utvecklingsingenjörer.
Ett bra sätt att gå djupare i analysen än det som finns med pressmaterialet. Informationsbroschyren för ID.5 på 20 sidor är fylld med värdeord och beskrivningar som påminner om Susanne Ljungs illustrerande beskrivningar i radioprogrammet Stil i Sveriges Radios P1.
Konsten att se genom reklamen
Broschyren är full med ord som kraftfull, enastående, perfekt och uttryck som ‘lite kaxig men ändå vänlig look’, ‘mjuka och svepande’, ‘atletiska’ ‘muskulösa’ mm.
Att få komma bakom dessa reklamuttryck och prata direkt med dem som utvecklar bilen gör resan värd besväret, och eventuellt även resans klimatpåverkan.
I en föränderlig värld ändras också på hur vi ser på bilar, hur de produceras och hur de används. Men kanske också hur de ska granskas och testas.
Senaste nytt
En “Due Diligence”
Det finns inget bra ord, men kanske är affärsvärldens “due diligence” – att genomlysa och granska förhållanden inför en affärsuppgörelse – det som behövs också i bilbranschen.
Jag gör inga anspråk i denna artikel att fylla ett sådant begrepp som kräver djupare informationskällor än de jag haft tillgång till nu, men kommer beröra några frågor som jag anser är viktiga att ställa när en ny bil ska beskrivas mer ingående.
Kan en bilmodell bli geopolitik?
Det första jag tänkte, och det är inte konstigt alls med tanke på omständigheterna i världen idag, handlar om de geopolitiska aspekterna.
Det har länge uppmärksammas internationellt, bland annat av Amnesty International, att det finns viktiga frågor att ställa kring elbilarnas batterier och var de kommer ifrån, var man bryter råmaterialet, hur och var de tillverkas.
Inte ett ord om ursprung
Detta ledde till att stora biltillverkare började titta på frågan på allvar och konsumenterna att ställa obekväma frågor till bilförsäljare. I broschyren om ID.5 står det ändå inte ett ord om detta.
Bilar har tusentals komponenter som kan komma från världens alla kontinenter. Råmaterial, produktionsprocesser, sociala rättigheter och mycket mer längst hela varukedjan är viktiga saker att ta upp.
Företagets ägare och deras agerande i samhället och den internationella arenan är numera en del i valet av vilken bil du ska köpa eller leasa. Hur skulle det se ut annars?
Skulle en svensk kommun som hissar Ukrainas flagga framför stadshuset och säger sig vara emot diktaturer utan diskussion kunna köpa in en kinesisk bil till sin fordonsflotta?
Ja, vi lever i en svår tid om man vill ta fullt ansvar.
Hållbarhet ur många perspektiv
Den andra aspekten av en mer kritisk granskning är det som slarvigt kallas för miljö- och klimatgranskning, något som vi bör lämna bakom oss.
Nej, nu är det omöjligt att testa en bil utan att titta på “systemet” ur hållbarhetsperspektivet och under bilens hela livscykel. Det innebär att både granska tillverkare och själva bilen in i fogarna utifrån dess påverkan på vår planet.
Ett bra verktyg att använda är de åtta hållbarhetsprinciperna inom ramverket för strategisk hållbar utveckling (FSSD), se faktaruta nedan.
Faktaruta FSSD:
FSSD (Framework for Strategic Sustainable Development) och hållbarhetsprinciperna (HP) har utvecklats i en kontinuerlig vetenskaplig samverkansprocess sedan början av 1990-talet. De definierar att ett hållbart system eller produkt inte bidrar till:
(i) Förorening av Naturen genom att systematiskt öka …
HP1 koncentrationer av ämnen från berggrunden (t.ex. fossilt kol och metaller).
HP2 koncentrationer av ämnen från samhällets produktion (t.ex. dikväveoxider och freoner).
(ii) Fysisk förstörelse av Naturen genom att systematiskt öka …
HP3 fysisk nedbrytning (t.ex. avskogning, överfiske eller asfaltering av vitala ekosystem).
(iii) Förstörelse av samhället genom att utsätta Människor för sociala strukturella hinder för
HP4 hälsa (t.ex. genom farliga arbetsförhållanden eller otillräcklig vila från jobbet).
HP5 inflytande (t.ex. genom att undertrycka yttrandefrihet eller försumma åsikter).
HP6 kompetens (t.ex. genom hinder för utbildning och personlig utveckling).
HP7 opartiskhet (t.ex. genom diskriminering eller orättvist val till positioner).
HP8 meningsskapande (t.ex. genom att undertrycka kultur eller samskapande av meningsfulla förhållanden).
Läs mer här: https://www.bth.se/forskning/forskningsomraden/strategisk-hallbar-utveckling/
Hade biltillverkarna varit bättre på att följa dessa direktiv så hade bilköparen fått med alla relevanta aspekter för hållbarhet. Därefter kan man bedöma geopolitiska aspekter och även se till de ekonomiska aspekterna.
Borde vara hygienfaktor för en biltillverkare – skärpning!
Grunden för en kritisk granskning av en kommande affär är dokumentationen. LCA-dokumentation som visar en produkts påverkan i ett livscykelperspektiv borde vara en hygienkrav för de biltillverkare som vill sälja bilar i Europa.
Jag vet att Volkswagen har gjort LCA-analyser för alla sina modeller men varför är de inte är transparenta med sina produkters hållbarhetsprestanda och visa detta för sina kunder?
Här finns det onekligen mer att göra. Tyvärr är VW är inte ensamma om att ha stora brister inom detta, det gäller många bolag i bilbranschen.
Köpa bil har blivit komplicerat
Men nu står jag här med nycklarna till den senaste generationens elbil. Nycklar nja, den lilla manicken kan du behålla i fickan. Bilen är så kallad “keyless”.
Det tar en tid att bekanta sig med en ny bil, en modern sådan med många tekniska nyheter. Det känns lite som att flyga in sig på en ny flygplansmodell, något som piloter får göra.
När man som jag har några år på nacken, är det svårt vänja sig av med spakar och rattar och acceptera ett evigt klickade på skärmen.
Inte speciellt intuitivt – ganska låg UX
Alternativen är många och det är inte alltid intuitivt, ibland blir responstiden irriterande lång vilket tar fokus bort från vägen. När jag väl har identifierat alla menyer, knappar och hur de fungerar känns det mycket bättre och jag känner att jag kan slappna av.
Dags att luta sig tillbaka och testa bilens alla funktioner. Ett antal frågor kring den nya bilens funktion måste ställas:
En bil för långfärder
ID.5 är en så kallad långfärdsbil. Hur långa färder kan ingen precisera, åtminstone inte på plats. Vilka egenskaper ska en långfärdsbil ha undrar jag och ställer frågan till VW:s informationschef, Marcus Thomasfolk.
Jag får ingen riktig svar, men det handlar om färder och sträckor som tar mer än 2 timmar. Utifrån det tänker jag att avgörande egenskaper för en långfärdsbil är:
-Räckvidden, att du kan köra långt
-Laddningseffekt att du kan ladda fort under resan
-Komforten i form av vägegenskaper, samt hjälpmedel av olika slag som gör resan behaglig och säker.
Kanske även Ekosystemet runt bilen som främst laddinfrastrukturen och andra tjänster också borde ses som viktigt för en långfärdsbil.
1. Räckvidden
Hur långt bilen kan köra på en laddning är ett resultat av bilens vikt, batteriet, verkningsgraden, aerodynamiken och var och hur du kör.
På pappret är siffrorna följande: ID.5 Pro Performance 512 km och ID.5 GTX upp till 488 km båda med svensk standardutrustning enligt det lagstadgade sättet att mäta – WLTP.
I instrumentbrädan framför ratten, kallad för ‘ID. Cockpit’, kan du se status på batterier både i procent och i kilometer kvar att köra.
Batteripaketet ligger på 77 kWh. De 49 eller 51 mil som det ska räcka ger ingen räckviddsångest på normala sträckor i alla fall.
2. Laddningseffekt
Tillsammans med räckvidden är laddninskapaciteten i bilen avgörande om man ska kalla bilen för långfärdsbil.
Laddningseffekten ligger på 135 kW för både ID.5 Pro Performance och ID.5 GTX. Det innebär att du kan ladda batterierna från 5 procent och upp till 80 procent (SOC) på 29-36 minuter.
På ID.5 Pro Performance motsvarande 390 km och för ID.5 GTX 320 km. Detta är minimum skulle jag säga idag när det det gäller elbilar för längre sträckor.
I framtiden kan vi förvänta oss högre effekter i såväl bilarna som i själva laddstationerna.
3. Komforten
Komforten ligger delvis i bilen och dess väghållning, och delvis i säten, reglagen och inredningen i sin helhet. ID.5 oavsett version är byggd på samma plattform som ID.4.
Så här är det inget större skillnad förutom taklutningen. Bilen upplevs som en rejäl bil med “alla hjul på marken”. Det är när man svänger upp på E4, jag menar Autobahn, som bilen kommer till sin rätt.
Skillnaden ligger i mjukvaran 3.0 som innehåller några nya funktioner som Travel assist (Tillval), funktionen håller bilen i mitten av körfältet, bilen håller koll hastighetsbegränsningarna och avstånd till framförvarande fordon.
Det går även att få hjälp med filbyten genom att bara använda blinkers och om omständigheterna uppfyller kraven för assisterat filbyte.
Är man generös av sig kan man dela anonymiserad information om vägförhållandena via molnet med andra av koncernens bilar och bidra till nästa generations automatiserade körning. Det är som Vehicle-to-Vehicle (V2V) och man får lite community-känsla här!
4. ‘Ekosystemet’ runt om bilen
ID.-bilarna tillhör laddnätverket Ionity som har 1 500 laddstationer i Europa, vilket ska utökas till 7 000 till år 2025. Det är inte det största men inte heller det minsta, och det byggs ut i någorlunda takt.
Det är svårt att jämföra just nu, utbyggnaden av laddinfrastrukturen går generellt sett för sakta. Det finns en ny funktionalitet “Plug and Charge” som sköter betalningen eller faktureringen åt dig.
Du behöver inga appar, dongles eller kort. Laddar du hemma erbjuder Volkswagen “Laddboxen ID. Charger” (max 11 kW, och laddar 100 % på 7 h 30 min) och laddtjänsten “We Charge”.
Inom kort, som jag har skrivit om tidigare, kommer även Vehicle-To-Home-funktionalitet (V2H).
Det som verkligen saknas är ett erbjudande om att beställa solceller som motsvarar minst bilens energiförbrukning på säg 1 200 mil, vilket är genomsnittet i Sverige.
De fastighetsägare som redan satsat på att integrera sina solceller med laddstolpar till elfordon känner sig nog redan som en vinnare när priset på både elen och drivmedlet gått upp till följd av kriget mot Ukraina.
5. Långfärder
Yrkesförare har krav på vilotider och det är ingen som ifrågasätter rimligheten i detta. Tvärtom, vi förväntar oss att föraren på långtradaren som vi möter på vägen är pigg och alert.
När det gäller privatbilismen finns det inga sådana krav. När vi ska köra långt behöver vi själva se till att ta pauser, äta, gå på toa och ladda bilen.
För att detta ska gå smärtfritt ställs krav på bilens ruttplanerare. Så jag gjorde ett test och utan att jämföra med andra elbilar kan jag konstatera att det ser helt rimligt ut. Österrike – Stockholm, ca 1 800 km, 4 laddstopp på totalt 2 timmar, och en sammanlagd restid på ca 20 timmar.
Systemet visar var jag ska ladda, laddpunktens laddeffekt, om laddstationen har lediga platser, hur mycket kWh jag ska ladda och hur långt tid det tar.
Inga problem alls och lika smidigt som om jag skulle göra resan med en motsvarande bil med förbränningsmotor.
Det finns självklart rum för förbättringar, t.ex. om man skulle kunna boka laddningspunkter, ett digital kösystem (så att man undviker bråk vid laddstationen).
Bilen är uppkopplad och vet exakt när vi kommer fram. Systemet skulle kunna hålla koll på bilen och boka en plats för att ladda efter den skräddarsydda rutten.
Det är inte frågan om utan när denna funktionalitet kommer. I framtiden kommer laddningen inte vara en issue. En annan diskussion jag hade med ingenjörerna vad om hur ruttplaneraren väljer rutten.
Tar man hänsyn till topografin när man räknar ut den bästa vägen? Anledningen är att den snabbaste och kortaste vägen inte nödvändigtvis behöver vara den mest energi- och tidseffektiva om man räknar in laddningen.
Ingenjören ler och kommer med en inlärd standardfras, – jag kan tyvärr inte kommentera våra framtida funktioner, ber dig att höra med pressavdelningen.
Slutligen…
Bilar är inte som de var förr, mekaniska, nu är det rullande datorer eller datorer med hjul – det handlar om 90 % mjukvara och 10 % hårdvara säger en av de många tyska utvecklingsingenjörerna jag fick träffa.
Med lite trix med mjukvaran har man t.ex. höjt laddningskapasiteten från 125 kW till 135 kW och minskat laddningstiden mellan 5-80 procent med 9 minuter för att nämna ett exempel.
Mjukvaran uppdateras over the air (OTA) och här ser inte bara Volkswagen möjligheten att uppgradera mjukvaran utan att sälja på oss nya funktioner och tjänster i framtiden.
Lite som det är på smartphones, “In-App Purchases”. Bilen är alltid uppkopplad med “We Connect” och känner du dig ensam kan du alltid prata med bilen, “Hej ID.” säg till Siri att meddela Alexa att stänga av spisen hemma!
Du kan gissa vad jag tycker om detta om att prata med bilen. Nästa steg är att bilen förstår dina gester.
“Vi har förbättrat Use Caset” berättade ingenjören på engelska med tysk brytning:
Vi har valt att låta laddfunktionaliteten få en egen app där du kan sköta alla inställningar. Bland nyheterna finns att du kan registrera och spara dina egna laddpunkter, hemma, på jobbet, på landet, vid båtklubben, mm. Sedan kan du konfigurera dessa, när du vill ladda, hur mycket du vill ladda, mm. Och så har vi “ID. Charger Travel” den mobila laddboxen som underlättar för en säker laddning på olika destinationer.
Onekligen Intressant!
ID.5 letar upp en ledig parkering till dig
En annan funktion som är värd att uppmärksamma är “Park & Assist Plus” som letar en ledig parkeringsplats och parkera bilen åt dig under vissa förutsättningar.
Om det inte vore nog kan du även spara en position med tillhörande parkeringmanöver. När man närmar sig en sparad parkering frågar bilen om du vill att den ska ta över helt och hållet, t.ex. vid din parkering, garage eller uppfart.
Bilen utför de sista 50 meterna till din parkering med en precision på +/- 15 cm. I båda fallen behöver du bara övervaka proceduren.
Bilarna kommer kommunicera med varandra
En annan intressant funktion är så kallad Car2X-teknik och vad är nu detta? Det handlar om en teknik och standard som möjliggör att bilar kommunicerar med varandra direkt och lokalt.
I realtid kan det varna andra bilar om det uppstår kritiska trafiksituationer, stående bilar eller andra hinder eller om en ambulans eller annat utryckningsfordon är i närheten.
Detta brukas kallas för “cooperative driving” och syfta till att samordna trafiken.
Grym Head-up display
Centralskärmen i all ära, men det som tilltalar mig med ID.-familjen är att allt som behövs för att köra bilen finns samlad framför dig.
ID Cockpit och så Head-Up-Display-funktionaliteten med Augmented reality, dvs förstärkt verklighet (AR), växlaren, och de vänstra knapparna vid ratten, har nu utökats med fler anvisningar.
Allt som behövs projiceras i framrutan och helt plötsligt känner du dig som en pilot på en F-14 Tomcat precis som Tom Cruise på filmen “Top Gun”.
Krångligt swipande
Det är mycket “swipande” i ID.5. Ibland blir det svårt att förstå, ska man trycka på pilen eller ska man swipa över pilen?
När jag lyfter problemet med den unga tyska utvecklingsingenjören som tittar helt oförståndig på mig. Det här är tydligen alla under 30 ser som självklarheter.
Hur ska jag på ett smart sätt ta mig ur denna pinsamma situation?
Kan detta ha att göra med att Volkswagen siktar på integrera nya appar i infotaimentsystemet där swipande kan komma till användning?
– Aha, säger jag, ID.5 är “Tinder Ready” (dating-appen Tinder)? – Jag kan tyvärr inte kommentera våra framtida funktioner, ber dig att höra med pressavdelningen, säger ingenjören.
Mer tid för granskning
Det skulle kräva betydligt mer tid att granska ID.5 mot FSSD:s alla åtta hållbarhetsprinciper något som vi skulle kunna göra längre fram på Institutionen för strategisk hållbar utveckling vid Blekinge Tekniska Högskola (BTH).
Baserad på liknande studier på elfordon är det ingen tvekan att elbilen är mer hållbar än traditionella bilar med förbränningsmotorer som drivs med fossila drivmedel.
Det finns dock mycket kvar att förbättra längs produktens olika faser, materialens cirkularitet och inte minst vad det gäller de sociala hållbarhetsaspekterna i komponenternas produktionskedjor.
Som på räls
Hur var den då att köra? Jo, ID.5 går som på räls på både autobahns raka sträckor som på Alpernas vackra och slingrande småvägar.
Man sitter komfortabelt både fram och bak. Den eleganta coupen är spatiös och funktionell. Räckviddsångest tillhör det förflutna och med alla tekniska finesser blir körningen säker på alla sätt.
Jag kan slappna av, njuta av färden och den oslagbara utsikten. Nu kanske jag börjar låta som Susanne Ljung, men jag kan rekommendera dig att provköra ID.5 själv och avgöra.
I stadsmiljö känns bilen något överdimensionerad, men den är som gjord för långa färder.
Det kan mycket väl handla om din nästa bil.
Fakta om VW ID.5
Obs, båda modellerna har dragkrok, 1 000 kg respektive 1 200 kg i släpvagnsvikt. En prestanda som räcker gott och väl i Sverige och resten av Europa
Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.
Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.