Dagens PS

Toyota riskerar människoliv: Fuskar i krocktest

Toyota
Det visar sig att Toyota har fuskat i krocktest. (Foto: AP Photo/Koji Sasahara)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 01 maj 2023Publicerad: 01 maj 2023

Toyota, världens största biltillverkare, har en rad märken i dess portfölj. Nu visar det sig att en av dessa har fuskat i krocktester.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är Daihatsu som ligger bakom fusket, ett märke som inte saluförs på den europeiska marknaden, men är stora i andra delar av världen.

Nu visar det sig att japanerna har fuskat med krocktesten på 88 000 bilar.

Det rapporterar Reuters.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 21 

Toyota vill vara transparenta

Det är företagets tidigare vd – och nuvarande ordförande – Akio Toyoda, som gått ut med informationen.

Toyota har som policy att vara fullt transparenta med problem som dyker upp, interna såväl som externa.

Toyota

Toyotas Akio Toyoda har kommenterat uppgifterna. (Foto: TT)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Förstärkt dörr

Det som har gjorts i praktiken är att dörrarna har fått en förstärkning för att helt enkelt höja betyget i diverse krocktesterna.

Förstärkningen finns inte tillgänglig på produktionsbilar, varför det är ett fusk.

Toyota utreder för fullt

Akido Toyoda gick ut med de drabbade modellerna är Toyota Yaris Ativ– som tillverkas i Thailand – och Perodua Axia som tillverkas i Malaysia.

Av de 88 000 bilarna skulle 76 000 levereras till Thailand, Mexiko, Saudiarabien, Förenade Arabemiraterna, Kuwait, Qatar, Bahrain, och Oman.

Intressant nog har dessa länder betydligt lägre säkerhetskrav på sina bilar, något som även marknaden förväntar sig, varför fusk mycket möjligtvis inte varit nödvändigt.

Visselblåsare i farten

ANNONS

Det var alltså Daihatsu som upptäckte fusket efter att en visselblåsare varit i farten.

I sin tur har leveranserna av de ovannämnda bilarna stoppats.

Oklar utbredning

Hur utbrett fusket de facto är och hur många som kände till det är fortfarande oklart.

Det krävs dock att potentater högt upp i organisationen är med på noterna för att denna sorts fusk ska vara möjligt.

Första krisen

Det blir den första krisen som Koji Sato, Toyotas nya vd, måste hantera.

Han säger att Toyota ”måste ta reda på vad som har inträffat, och reda ut problematiken för att härleda orsaken till fuskandet”.

ANNONS

Inga bilar i Sverige ska ha drabbats.

Läs även: Toyota tvärvänder – 10 nya elbilar till 2026
Läs även:
Hans Toyota havererade – fick nota på 330 000
Läs även: BYD krossar på Toyota och Volkswagen i Kina
Läs även: Rysslands miljardkupp – konfiskerar Toyota

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS