Dagens PS

BYD krossar både Toyota och Volkswagen i Kina

elbilsaktie BYD
Det blir ett allt tuffare klimat för en rad elbilstillverkare. (Foto: TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 18 apr. 2023Publicerad: 19 apr. 2023

Den kinesiska bilmarknaden är världens största och på väg mot en elektrisk framtid i full fart. Kinesiska tillverkare har även dragit ifrån de mer etablerade västerländska alternativen, inte minst BYD.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

BYD är den största vinnaren hittills – bara i år har märkets försäljning ökat med 69 procent och totalt har de en marknadsandel på hela 11 procent.

Det är mer än både Volkswagen och Toyota.

Det rapporterar Reuters.

BYD är inte ensamma

Det pågår ett fullskaligt priskrig på den kinesiska marknaden. Totalt har 40 bilmärken tagit efter Tesla och sänkt sina priser på elbilar sedan januari.

Under första kvartalet i år minskade bilförsäljningen i Kina med 13 procent, men försäljningen av elektrifierade fordon – elbilar och laddhybrider – ökade med 22 procent.

Det har gynnat många kinesiska aktörer – som ovannämnda BYD – men det ställer till det för mer väletablerade märken som Volkswagen, General Motors, Honda, och Nissan.

VW

VW presenterade sin nya ID.7 EV-modell under Shanghai auto show på måndagen. (Foto: TT)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Elbilar sprider sig

Kinas marknad för de billigaste av bilar har i åratal dominerats av förbränningsbilar.

Många av dessa var resultatet av samarbeten mellan västerländska och kinesiska aktörer vilket i sin tur innebar att det var ruskigt billiga.

Nu har emellertid elektrifierade bilar fått sig ett rejält uppsving på marknaden.

Under årets första kvartal minskade försäljningen av fossilbilar med 20,5 procent medan elektrifierade fordon ökade med hela 68 procent.

En livsviktig marknad

Den kinesiska marknaden är exceptionellt viktig för samtliga biltillverkare, något som sätter enorm press på västerländska aktörer.

Det dyker upp nya bilmärken på den kinesiska marknaden i rasande fart, och kinesiska konsumenter köper hellre inhemskt än utländskt, något som dock inte alltid varit fallet.

ANNONS

För att hänga med i svängarna måste alla bilmärken sannerligen sätta på sig hårdhandskarna.

Läs även: VW gasar med nya elbilar i Kina – är omkörd
Läs även:
Så stöttar ditt köp av kinesisk bil Ryssland
Läs även:
Inte ens ryssar vill ha kinesiska bilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS