Dagens PS

Toyota tvärvänder: Tio nya elbilar till 2026

Toyota bZ4x hjul
Toyotas elbilssatsning började inte med succé. (Foto: CarBuzz)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 07 apr. 2023Publicerad: 07 apr. 2023

Toyota har varit sena på bollen med nya elbilar, något som gjort att konkurrenterna dragit ifrån rejält. Nu sadlar dock japanerna om och satsar stenhårt på nya elbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det japanska märket var dock tidigt ute med elbilar rent generellt, åtminstone i USA. Där lanserade de både första och andra generationen av RAV4 som renodlad elbil, men där tog det stopp.

1997 debuterade de även med Prius, vars elektrifierade drivlina gjorde den till den första massproducerade hybriden.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18

Toyota RAV4 EV

Första generationen RAV4 EV var även den första generationen RAV4. (Foto: Toyota)

Ambitioner som heter duga

Märket har som målsättning att tillverka 1,5 miljoner elbilar till 2026, vilket innebär en andel på cirka 15 procent av Toyotas totala produktion.

Det rapporterar Reuters.

I dagsläget erbjuder japanerna bara modellen bZ4x (och Mirai om man räknar med vätgas) i Europa som hamnat i blåsväder efter att den dels tappat hjulen, dels haft räckviddsproblem.

ANNONS

Lexus – som också ingår i koncernen – tillverkar två elbilar – UX 300e och RZ .

ANNONS

Senaste nytt

Toyotas elbilar får egen avdelning

Ett steg i att elektrifiera mera är att öppna upp en ny avdelning som uteslutande fokuserar på just elbilar.

Under förra året sålde Toyota Motor Corporation (där även Lexus ingår) endast 25 000 elbilar globalt.

Totalt tillverkade den japanska jätten hela 9 026 713 bilar, vilket gör dem till världens största biltillverkare. Toyota saluförs på nästan alla marknader i hela världen.

bZ4x hjul

Märkets enda elbil. (Foto: Toyota)

Inte helt sålda

Toyota har kritiserats för att de varit så sega på bollen med elbilar.

ANNONS

Som svar på tal har de emellertid kontrat med att de inte anser att elbilar passar alla marknader och att hybrider lämpar sig bättre på många håll.

Märkets nya vd har sagt att de ska satsa hårt på batteribilar, även om japanerna även sysslar med vätgas. Dessutom är hybrider fortfarande en viktig del för japanerna.

Medan många märken växer tack vare elbilsboomen – på vissa marknader – har Toyota sett en motsatt effekt.

Det gäller nu att japanerna sätter på hårdhandskarna om de inte vill bli ifrånkörda.

Läs även: Toyota sålde rekordmånga bilar i februari
Läs även: Återköp – Toyota bZ4x sämre än lovat
Läs även: Beskedet – Toyoda slutar på Toyota

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS