Dagens PS

Tillbaka till rötterna: Land Rover som cab

Land Rover
När nu Land Rover presenterar en cabriolet-version av sin Defender 90, säger vi bara "intet nytt". Läs vidare så förklarar vi varför. (Foto: Land Rover)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 18 jan. 2024Publicerad: 18 jan. 2024

Nu kommer du kunna njuta av åkturen offroad taklöst i den überklassiska suven Land Rover Defender. Bara att trycka på knappen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Innan jag ger mig in på att presentera den nya Defendern utan tak, måste jag be dig titta bakåt.

För innan vi frossar loss i en cabriolets stora fördelar, behöver vi konstatera att det faktiskt var så det började.

Allt som vi i dag kallar suvar, härstammar på något sätt från de lätta fordon som togs fram under andra världskriget, för att lätt och smidigt kunna forsla soldater i den lokala terrängen.

Land Rover
Det var så här det började med en bil som verkligen levde upp till “less is more”. (Foto: Automotive News)

Komfort var inte prioriterat. Inte heller ett skyddande tak. Bilarna skulle vara så simpla som möjligt och kunna ta sig fram i stort sett överallt.

I dagligt tal klumpar vi ihop alla dessa bilar och kallar dem jeepar.

I dag är just det ordet ett eget amerikanskt bilmärke, men det härstammar direkt från försvarets fordon.

Englesmännen ville också ha

ANNONS

Även britterna hade självklart fått lära känna de smidiga amerikanska fordonen under kriget. När freden lagt sig, ville de också ha en egen variant av konceptet.

Det blev Land Rover.

1948 drog produktionen igång. Bilen var inte en kopia av den amerikanska jeepen, men visst hade den många bitar som var hämtade från sin förlaga.

Land Rover
Det var såhär den såg ut – den första generationen av Land Rover. Enkelt och självklart utan tak. (Foto: WikiCommons/de Facto)

Bland annat saknade den också tak från början.

När det nu släpps en cabriolet-variant av Land Rovers lilla Defender 90, är det absolut ingen nyhet i boet. Snarare går företaget tillbaka, tittar på sina rötter och flirtar med 1940-talet. Då, när Land Rovers fortfarande kördes offroad.

ANNONS

Senaste nytt

Mycket omgjort

Bakom bilen står det holländska företaget Heritage Customs som knådat om standardbilen rejält för att få till cab-lösningen på ett snyggt sätt.

ANNONS
Land Rover
Konceptet är detsamma som på första bilen från 1948. Denna variant är sannolikt betydligt bekvämare. Och dyrare. (Foto: Land Rover)

Bilen har trimmats med mängder av kul tillbehör och små förändringar.

Cabben som görs för hand, är självklart elmanövrerad. Tryck bara på knappen så värmer snart solen på skalpen.

Sexsitsig

Ett av målen var att försöka få bilen sexsitsig, vilket faktiskt har lyckats genom ett extra nedfällbart passagerarsäte mellan förar- och passagerarstolen fram.

Land Rover
Med guds hjälp och en tandborste har de lyckats göra Land Rovern sexsitsig. Undrar vad den svenska besiktningen säger om det? (Foto: Land Rover)

Vill du sluta cirkeln och ta dig tillbaka till grunderna, är väl detta en utmärkt bil att parkera hemma på uppfarten.

Bara fem

ANNONS

Men bara fem bilar byggs och dessa med en prislapp på drygt 1,2 miljoner kronor vardera.

Så öppna plånboken duktigt och skynda dig till din återförsäljare, för snart finns nog ingen kvar.

Land Rover
Gult och svart. En bil som gjord för AIK:s klubbdirektör. Undrar när den kommer i andra färger. (Foto: Land Rover)

Läs mer:

Om den nya bilen här

Polestones – Kinas svar på Defendern (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS