Ingolstadts stora lyxsedan har fått sig ett ansiktslyft, vilket gör den till det senaste inom segmentet. Vi har testat den i form av Audi A8 laddhybrid för att uppleva nyheterna och se hur den står sig i konkurrensen.

ANNONS

Bortser man från att det här gäller en uppfräschning och inte en helt uppdaterad modell, heter förstås den allra färskaste lyxlimpan Mercedes-Benz S-klass. Det är också den bil som brukar agera ledstjärna i segmentet. Har Audi A8 någon chans?

Audi A8 60 TFSI e (2022)
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, bensin + elmotor, totalt 462 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 61 km
Vikt: 2 516 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5190/2130/1473 mm
Pris: från 1 201 700 SEK (testbil: 1 512 600 SEK)

bilen sedd rakt framifrån
Foto: Marcus Berggren

Audi A8 facelift: vad är nytt?

Faceliften av Audi A8 kan inte klassas som den mest iögonfallande. Exteriört har både akter och front fått sig en lätt kyss av det senaste inom bilmode. Interiört finner man bland annat nya säten och förbättrad stämningsbelysning.

I övrigt är det mest fråga om tekniska uppdateringar. Den största av dessa påverkar förstås utseendet i allra högsta grad. Audi satsar hårt på kommande generationers bilbelysning och detta vill man visa upp med den senaste A8:n.

Mer specifikt har nya Audi A8 digitala strålkastare och bakljus. Det skapar helt nya möjligheter till selektiv upplysning framtill, som att särskilt lysa upp filen man ligger i eller en man har för avsikt att inta. Baktill går det att skifta ljussignatur.

audi a8 60 tfsie bakifrån
Baktill kan man själv välja ljussignatur om man väljer till de nya, digitala strålkastarna. (Foto: Marcus Berggren)

Testbilen var en laddhybrid, och den har fått ett batteri som är 17,9 kilowattimmar i stället för de 14,1 som modellen hade tidigare. Därigenom har WLTP-räckvidden på ren el också ökat med omkring 30 procent, till 61 kilometer.

Kan Audi A8 hävda sig mot nya Mercedes S-klass?

Eftersom den självklara ledaren i det så kallade F-segmentet brukar heta Mercedes-Benz S-klass, modellen som för närvarande är klassens senast helt uppdaterade alternativ, borde den utgöra ett svårövervunnet hot.

ANNONS
ANNONS

Nu ger dock Mercedes i någon mån intryck av att ha svikit sina forna ideal med den nya modellen. Fjädringen har halkat ett snäpp under molnlik – åt ett nästan sportigt håll – men värst av allt är att interiören har förlorat sin allvarsamt tunga kvalitetskänsla.

interiör fram nya audi a8
Audi A8 har en betydligt mer konservativt utformad interiör än Mercedes S-klass. (Foto: Marcus Berggren)

Fokus har i stället lagts på teknik, kanske motiverat av att dagens kunder i allt större utsträckning tjänar ihop köpeskillingen genom att skriva kod snarare än att förvalta värdepapper.

Interiören i A8 har i stället en betydligt stramare utformning. Det är konservativt och välbyggt, visserligen med undantag för att klimatanläggningens temperatur hade kunnat få regleras via en ratt i stället för touch. Man hade också med fördel kunnat dra ned på den blanksvarta plasten.

baksäte audi a8 facelift 2022
Foto: Marcus Berggren

Teknik finns förstås så det räcker och blir över i både S-klass och A8, men satsningarna är av lite olika karaktär. Medan Mercedesen till exempel har ett epillepsieggande tredimensionellt instrumentkluster har Audin ovan nämnda digitala strålkastare.

För mig är Audi A8 därför bäst i klassen. BMW 7-serie är förstås också oerhört kompetent, men sedan den fick sitt valgap till grill är den inte längre ett gångbart alternativ för den som begär någon som helst nivå av finstämdhet.

Audis teknik är inte så klanderfri som den borde vara

Med tanke på att teknik är Audis uttalade strategi för att skaffa sig ett försprång över konkurrenterna, borde det också vara deras oomtvistade paradgren. Så är det tråkigt nog inte.

Värst är farthållaren, som hela tiden vill ingripa för att anpassa farten – inte sällan uppåt. Det är ett välkänt Audi-problem som också har uppenbarat sig i testexemplar av Audi Q8 och alldeles nyligen Audi Q4 e-tron.

ANNONS
ANNONS
bild på bilen när den kör
Audis farthållare får ofta för sig att bilen ska accelerera. (Foto: Marcus Berggren)

Parkeringsassistenten fick ta sig an en ficka beståendes av en bil baktill och en trottoarkant framtill. Assistenten for in i den sistnämnda med tillräcklig kraft för att få sparken till förmån för vanligt, hederligt användande av de sjuttioelva kameror som sitter på bilens utsida.

Att hissen inte riktigt går ända upp för Android Auto kommer förhoppningsvis att kunna förändras via en luftburen uppdatering.

audi a8 utanför ericsson
Foto: Marcus Berggren

Drivlina som i de flesta fall stjälper mer än den hjälper

Just Audi A8 laddhybrid kanske inte har det mest övertygande alternativet för drivlina, givet att det här är en biltyp som först och främst gör sig på långfärd där man hellre har med sig väskor än ett tomt batteri på knappa 18 kilowattimmar.

Det stora batteriet stjäl i fallet A8 155 liter av bagageutrymmet, som därmed har en volym på 350 liter. Att lasta på höjden är därmed uteslutet. Dessutom känns det som att batteriets stora buffert är onödig i en långfärdsvagn – men det är förstås ingen kritik mot just Audi.

Om det inte hade varit för att det var så utomordentligt förmånligt för den officiella snittutsläppssiffran att bygga laddhybrider, kanske ett mindre batteriintensivt och därmed lättare konventionellt hybridsystem hade varit ett bra alternativ.

Vi har redan stiftat bekantskap med nya Audi S8, med V8 på 571 hästkrafter, och konstaterat att det finns mer som är lysande än de digitala strålkastarna – även utan elektrisk framdrivning.

Just det exemplaret var utrustat med körläget Comfort Plus, som bland annat gör att bilen läser av marken framför sig och låter luftfjädringen parera ojämnheter aktivt. 

ANNONS
ANNONS
audi a8 sedd i profil
Foto: Marcus Berggren

Summan av kardemumman: Audi A8 laddhybrid

Sammantaget är ansiktslyfta Audi A8 det helhetspaket som lockar mest av de tre tyska lyxlimporna. Till skillnad från 7-serie har den ett yttre som fler än en mor kan älska – eller åtminstone undvika att lägga märke till; till skillnad från S-klass har den en välbyggd interiör.

Faceliftens tekniska ambition är dessutom pragmatisk. Medan de intelligenta strålkastarna kanske inte är revolutionerande kan man åtminstone kan föreställa sig hur de skulle vara praktiskt användbara.

Att tekniken inte alla gånger är tillräckligt välpolerad och att A8 laddhybrid lär vara fel drivlinealternativ för 95 procent av F-segmentskunderna, sänker emellertid betyget ett par snäpp. Audi A8 är klassledare, men dessa är inte klassens glansdagar.

Bygg din egen Audi A8 TFSI e här!

bilen sedd snett bakifrån
Foto: Marcus Berggren

Dagens PS helhetsintryck av Audi A8 laddhybrid
Slutbetyg: 3,5/5

Audi A8 är för närvarande bäst av de tyska lyxsedanerna, och det är inget som faceliften ändrar på. På grund av teknik som ofta inte riktigt känns färdig och en drivlina som inte hör hemma här, uteblir likväl toppbetyget denna gång.