Dagens PS

Test: Mercedes-Benz C220d - negativ räckviddsångest

Foto: Mercedes-Benz
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 24 juli 2022Publicerad: 24 juli 2022

Mercedes-Benz 190 lanserades 1982 som märkets första kompakta lyxsedan. 1993 skedde namnbytet till C-klass och den totala produktionen uppgår till över 10 miljoner bilar, 2,5 miljoner sedan 2014. C-klass är kärnan i Mercedes produktportfölj och nu har det blivit dags för generation fem att träda in rampljuset. Vi har lagt i Högsta Växeln och testat nya Mercedes-Benz C 220 d.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mercedes-Benz C 220 d Kombi (2022)
Motor: 2-liters, fyra, diesel, 200 hästkrafter, 440 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 245 km/h
Vikt: 1 790 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4751/2033/1454 mm
Pris: Från 476 900 SEK (Testbil ca. 600 000 SEK)

Mercedes C-Klass bakifrån

Foto: Mercedes-Benz

Tripp, trapp, trull

Nya Mercedes C-klass ser i sedanutförande ut som en S-klass i miniatyr. Det är ett tillvägagångssätt som tyska tillverkare använt sig av i ett antal år vid det här laget.

Det gäller både för sedaner och kombibilar – vilket kan tyckas tyder det på en brist på fantasi.

Nya C-klass bjuder på en konservativ men attraktiv design och passar väl in i familjeträdet. Kombivarianten – som vi testade – ser ut som en E-klass som har krympt.

På insidan möts man bokstavligen av en exakt kopia av nya S-klass nya interiör.

Det är till C-klass-kundernas stora förtjusning medan S-klass-klientelet inte lär dra på smilbanden att de inser att en av Mercedes instegsmodeller får en flaggskeppsbehandling.

Det är ett steg i Mercedes satsning att skala ner modellutbudet och plocka bort de billigare modellerna.

ANNONS

Med det sagt är interiören i nya S-klass inte av den kvalitet som man förväntar sig av ett flaggskepp, vilket innebär att den fungerar desto bättre i nya C-klass.

Kupén domineras av en 11,9-tums skärm i mittkonsolen som i sin tur kompletteras av en 12,3-tums digital instrumentpanel.

Infotainmentsystemet är inte särskilt intuitivt och kvalitetskänslan är en kavalkad av både hög- och lågkvalitativa materialval. Sätena är väldigt bekväma men utrymmesmässigt är interiören inte lika spatiös som man hade önskat – särskilt baksätet känns trångt.

Interiören är identisk till nya S-klass. (Foto: Mercedes-Benz)

Lika tysk som surkål

Komfort och elegans har varit C-klass paradgren sedan den debuterade. Det gäller även nya generationen vars primära fokus ligger på långfärdskomfort snarare än dynamiska färdigheter.

Särskilt i dieselutförande – som vår testbil – är det på riktigt långa turer som C-klass gör sig bäst.

Motorn i vår testbil – en milhybridhistoria på 200 hästkrafter – är inte världens mest upphetsande. Med det sagt är den oerhört raffinerad och sipprar diesel i samma takt som man dricker hembränt med ett sugrör.

Man kommer förhållandevis lätt 110 mil på en tank, vilket motsvarar en förbrukning på strax över 0,4 liter per mil, tveklöst en av fördelarna med diesel.

ANNONS

På motorväg är C 220 d tyst som ett sovande barn och slukar mil som en myrslok slukar myror. Den har även en funktion som ständigt justerar sätena eftersom allt som är stillasittande är väldigt dåligt för kroppen ur ett ortopediskt perspektiv. Med andra ord har Mercedes fokuserat helhjärtat på ergonomi.

När man svänger av motorvägen och byter ut den mot landsväg möts man av nya C-klass bristfälliga dynamiska färdigheter. Den uppträder kontrollerat och förtroendeingivande men är inte direkt en bil man väljer att ta den långa vägen hem med. Styrningen är helt död men bilen förblir kompetent.

Nya C-klass från sidan

Nya Mercedes C-klass är en attraktiv pjäs. (Foto: Mercedes-Benz)

En i mängden?

Jämte konkurrenterna – Audi A4, BMW 3-serie, Volvo V60 – erbjuder alla sin nisch.

Nya C-klass är mer i linje med Audin och Volvos filosofi – komfort och ergonomi.

Med det sagt är nya C-klass betydligt mer digitaliserad än sina konkurrenter, på gott och ont.

Infotainmentsystemet är som sagt lite väl avancerat för den tänkta målgruppen.

Om du är mer kördynamiskt intresserad är BMW 3-serie fortfarande segmentledaren i kombiklassen. 

ANNONS

Om det är renodlad praktikalitet du söker förblir Volvon klassledande.

Jämförelse av bagageutrymme
Audi A4: 495 liter
BMW 3-serie: 500 liter
Mercedes C-klass: 490 liter
Volvo V60: 529 liter

Summan av kardemumman

Nya Mercedes-Benz C-klass upplevs som en väldigt vuxen och mångfacetterad bil. Den är attraktiv, väldigt bekväm, erbjuder en trevlig men komplicerad interiör och en trivsam körupplevelse.

Nya C-klass tilltalar tekniknördar och de som vill ha en högt kultiverad ägarupplevelse.

Den spelar på C-klass styrkor och gör det med bravur och lär onekligen fortsätta vara märkets kassako.

Foto: Mercedes-Benz

Dagens PS helhetsintryck av nya Mercedes-Benz C 220 d

Slutbetyg: 4/5

ANNONS

Nya Mercedes-Benz C-klass uppfyller de flesta tänkbara krav i segmentet. Den utmärker sig med sin höga komfort och dos av teknik. Praktikalitetsmässigt finns det vettigare konkurrenter med när det kommer till helhetspaketet är nya C-klass ruskigt bra.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]