Dagens PS

Nio säger nej till priskrig – ”Vi är bättre än Tesla”

Nio
William Li, Nios grundare och vd, tror stenhårt på sina produkter. (Foto: Collage/Nio)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 24 apr. 2023Publicerad: 24 apr. 2023

Nio, ibland sedda som kinesernas svar på Tesla, ska inte ge sig in i priskriget som Tesla har påbörjat. Det bekräftar det kinesiska märkets vd och grundare, William Li.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt William Li är Nios produkter värda vad de kostar, varför en prissänkning inte är nödvändig.

Det rapporterar amerikanska CNBC.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 20 

Priskrig i full sving

I Kina är Teslas prissänkningar mer påtagliga. Det kryllar av aktörer på den kinesiska marknaden varav många också har dumpat sina priser, vilket vi har rapporterat om tidigare.

När Nio penetrerade den svenska marknaden tog de i rejält med prissättningen.

De har därefter reviderat sin prissättningsstrategi, men bilarna är snäppet dyrare än motsvarigheterna från Tesla.

Exempelvis Nio ET5, som ska konkurrera med Tesla Model 3, kostar från 556 00 kronor, att jämföra med Model 3 som börjar på 507 000 kronor.

ANNONS
Nio

Nio ET5 ska konkurrera på mer än bara pris. (Foto: Nio)

ANNONS

Senaste nytt

Annat fokus

William Li, Nios grundare, menar på att märket i stället ska fokusera på att förbättra sin kundtjänst, samt jobba mer med utbyggnaden av märkets batteribytesstationer.

Fortsättningsvis har märket sett över sin prissättning i Kina – många tjänster, exempelvis Nios avancerade självkörningssystem, kostar numera pengar.

Märket ökade sin försäljning under förra året med 37 procent, men går fortfarande med förlust. Marknaden för elbilar i Kina har ökat rejält – under mars stod elektrifierade bilar för 34 procent av den totala försäljningen.

Nio i Sverige

Nio har haft det svårt att penetrera den svenska marknaden, inte minst på grund av dess prissättning och utbud.

Nu har emellertid märket breddat utbudet med bilar som ET5 och EL7. I Kina älskar kinesiska konsumenter kinesiska bilar, men det är en tuffare nöt att knäcka i Europa.

ANNONS

Läs även: Tesla tvärvänder – höjer nu sina priser
Läs även:
Maktskiftet – kineser vill inte längre ha västerländska bilar  
Läs även: Nio lägger sig platt – säljer nu sina bilar
Läs även: BYD krossar båda Toyota och Volkswagen i Kina
Läs även: Hotande handelskrig ska stoppa Kinabilar i Europa

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS