Dagens PS

Seep: Jeepens okända syskon

Jeep
Efter Jeep skulle Seep bli den amerikanska arméns nya framgångsfordon. Det blev istället en rejäl pyspunka. (Foto: the Classic Valuer)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 21 nov. 2023Publicerad: 21 nov. 2023

Efter succén med den amerikanska arméns Jeep, ville försvaret ha ett ännu bättre all-round-fordon i sin fordonspark. Här läser du hur det gick.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vet du egentligen vad bilmärket Jeep står för?

Vi misstänker att du inte gör det. Historien är kort och enkel.

När den amerikanska armén behövde ett lätt fordon för att smidigt kunna ta sig fram i terrängen, konstruerades en enkel bil, för två till fyra personer.

Bilen skulle fungera bra i terräng, kunna ta sig över grunda vattendrag, samt vara enkel att reparera och plocka isär, för att smidigt kunna skeppas till olika krigsplatser.

Seep
Det var så här som Jeepen kom att användas, och det var precis så här som armén hade drömt om att den skulle bli. Så varför inte försöka göra en ännu bättre variant? (Foto: Landers Country)

Fordonet kom på pappret att kallas General Purpose Vehicle, GPV, där de första två bokstäverna, G och P, lästes ut som J och P – alltså Jeep.

Jeepen blev en succé och snart ville US Army utveckla konceptet med en simmande variant på samma tema.

En simmande variant

ANNONS

Uppdraget att konstruera en 1 200 kilo simmande variant av Jeepen gick till båtkonstruktören Roderick Stephens Jr på yachtkonstruktörsbyrån Sparkman & Stephens i USA.

Bolaget hade tidigare konstruerat en större amfibiebil kallad DUKW, som hade visat sig vara mycket nyttig för förflyttningar, och det var den som nu också fick stå som grundidé för den nya bilen.

Seep
Provkörning av den nya simmande Jeepen i ett vattendrag utanför Detroit. (Foto: Library of Congress)

Den nya bilen, som baserades på samma plattform som Jeepen, blev också en mindre variant av DUKW, och sattes efter upphandling i produktion av Ford där den snabbt fick smeknamnet “Seep” i folkmun.

ANNONS

Senaste nytt

Trög på land och vatten

Så snart modellen hade börjat levereras ut till förbanden, kom dock larmrapporterna.

Bilen var alldeles för långsam på land, och på tok för långsam och trög i vattnet.

Seep
I mars 1943 testades en hel konvoj Seepar på Rough River I Michigan. Det är inte svårt att se att den låga fribordshöjden skulle bli ett problem i strid. (Foto: X/Gordon Bass)
ANNONS

De låga sidorna på bilen höll inte vattnet utanför, och den svaga motorn gjorde att bilen körde fast på ställen där den “vanliga” Jeepen lätt tog sig förbi.

Efter drygt 12 000 fordon blev det därför stopp i fabrikerna och Seepen lades på hyllan.

Gillades i Sovjet

Dock hade ett antal exemplar skeppats till den Sovjetiska armén som tyckte bättre om den.

Efter några modifikationer, började de således tillverka bilen själva under namnet GAZ-46 i ett stort antal.

Efter andra världskriget har ett antal Seepar används civilt för olika äventyrsexpeditioner. Mest känd är australiensaren Ben Carlin som använde en Seep för att ta sig jorden runt.

Läs mer:

Om Seeps historia här

ANNONS

Jeep vinkar adjö till V8:an (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS