Dagens PS

Ryter till mot Porsche: "E-bränslen inte alls framtiden"

schäfer
Volkswagens vd, Thomas Schäfer, tycker inte att e-bränslen är framtiden. (Foto: Volkswagen)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 13 apr. 2023Publicerad: 13 apr. 2023

Volkswagens vd, Thomas Schäfer, har helt avfärdat möjligheten att det tyska märket ska använda sig av e-bränslen, något som går rakt emot Porsches ställningstagande i frågan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Porsche har jobbat hårt för att e-bränslen ska tillåtas. Märkets vd har sagt att ”Porsche 911 ska erbjudas med en förbränningsmotor så länge som möjligt”.

Tyskland ansträngde sig rejält för att tillåta e-bränslen, något som Porsche stöttade för fulla muggar.

Det är nu något som har blivit verklighet, vilket alltså Thomas Schäfer tycker är onödigt.

Det rapporterar Automotive News Europe.

Det bör tilläggas att Porsche och Volkswagen ingår i samma koncern.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18 

Porsches vd, Oliver Blume, vill att 911 tillverkas så länge som möjligt. (Foto: Marcus Berggren)

Schäfer tycker det är onödigt

ANNONS

Thomas Schäfer säger att ”förbränningsmotorn är död till 2035” vilket enligt honom gör det onödigt att spendera massvis med pengar på en gammal teknologi som inte ger några fördelar.

Till 2030 ska 80 procent av bilarna som Volkswagen säljer i Europa vara helt eldrivna. Till 2033 är Volkswagen klara med förbränningsmotorer helt och hållet.

Det gäller dock bara Europa, och märket har helt andra ambitioner för andra marknader.

ANNONS

Senaste nytt

Ingen intern konflikt

Enligt Thomas Schäfer finns det dock ingen internkonflikt mellan honom och Oliver Blume, vd på Porsche och för hela Volkswagen-gruppen, utan det är egentligen andra intressenter som är drivande i e-bränsle-frågan.

Schäfer ville dock inte berätta vilka det kan tänkas vara.

Många spårVo

Framtiden ser alltså ut att innehålla många alternativa lösningar.

ANNONS

E-bränslen lär tveklöst vara en stor del i det hela, men även batteri- och vätgasbilar verkar vara en del av ekvationen för en rad olika aktörer.

Läs även: Tyskland driver på för undantag av e-bränsle
Läs även:
Konflikten löst – Tyskland och EU överens om elbilar
Läs även:
BMW satsar fortsatt på fossilt – trots lyckade elbilar  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS