Dagens PS

Provkörd: Nya Volkswagen ID. Buzz Cargo – den levererar

BUzz Cargo
Volkswagen ID. Buzz Cargo är lika trendig som den är vettig. (Foto: Volkswagen)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 14 sep. 2022Publicerad: 07 sep. 2022

Folkabussen började sitt liv i november 1949 som skåpbil. 73 år senare har det blivit dags för den helt elektriska efterträdaren att göra intåg. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Volkswagen ID. Buzz Cargo.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läs vårt första intryck av ordinarie ID. Buzz här.

Volkswagen ID. Buzz Cargo (2022)
Motor: Elmotor, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,2 sek
Toppfart: 145 km/h
Elektrisk räckvidd: 415 km
Vikt: 2 362 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4712/1985/1927 mm
Pris: Från 489 000 SEK ex moms

ID. Buzz Cargo

Volkswagen ID. Buzz Cargo är den första elektriska skåpbilen som dessutom ser elektrisk ut. (Foto: Willy Priske)

Volkswagen ID. Buzz Cargo har en fot i historieböckerna

Volkswagen hymlar inte direkt med att nya ID. Buzz Cargo är en modell med siktet inställt på det förflutna och att det är just retrostuket som genomsyrar designspråket.

Elbilens intåg har gjort biltillverkares arv till något att bejaka, inte minst när nya aktörer utan historieböcker penetrerar marknaden.

Rent image-mässigt kan ID. Buzz Cargo spela en viktig roll i hur ett företag vill synas ute på vägarna.

Praktisk kuriosa
Nyttolast (kg): 630 kg
Dragvikt: 1 000 kg
Lastutrymme (längd/bredd/höjd): 2234/1732/1280 mm
Lastvolym: 3,9m3

ANNONS
lastutrymme

ID. Buzz Cargo kan husera 3,9 kubikmeter med prylar eller upp till 630 kilogram. (Foto: Volkswagen)

ANNONS

Senaste nytt

Ett mellanting

Utrymmesmässigt landar ID. Buzz Cargo med sina 3,9 kubikmeter mitt emellan Caddy och Transporter.

Bilen stoltserar varken med högst lastkapacitet eller mest dragvikt.

I stället är det eldriften som är den stora fördelen, inte minst från ett kostnadsperspektiv men även utåt sett.

Beroende på utförande får ID. Buzz Cargo lastar upp till 630 kilogram och har en dragvikt på 1 000 kilogram.

För de vars behov ser annorlunda ut finns fortfarande helt dieseldrivna Caddy och Transporter att tillgå.

Framtill kan man antingen få en bänk med tre platser eller två separata stolar.

ANNONS

Infotainmentskärmen är fortfarande lite av ett skämt och långt ifrån intuitivt.

Faktum är att det är så dåligt att det ligger till grund för att förra VD:n tvingades avgå.

Det är märkligt hur Volkswagen inte fått pejl på det ännu men det lär nog jobbas frenetiskt med att komma på en lösning.

Framtill möts man av en enorm instrumentbräda och körpositionen är bestämt lik den som man vant sig vid av samtliga generationer folkabuss – man sitter högt och med hjälp av armstöden är det 20-i-4-positionen på ratten som förespråkas.

När bilnycklarna överlämnas till kunden är bilen helt koldioxidneutral tack vare att utsläppen för samtliga beståndsdelar i tillverkningsprocessen klimatkompenseras.

sidan

Miljötänket i ID. Buzz Cargo sträcker sig genom hela ledet – från jord till bord så att säga. (Foto: Volkswagen)

Inga klagomål från arbetsmiljöverket här inte

Nya Volkswagen ID. Buzz Cargo bygger som bekant på koncernens MEB-plattform, i instegsutförande får man därav en elmotor bak som producerar 204 hästkrafter och 310 newtonmeter.

ANNONS

Eldriften innebär att bilen svarar direkt och bidrar även till en mer harmonisk arbetsmiljö.

Rent prestandamässigt känns den kvickare än en Volkswagen Caddy och är betydligt trevligare att ratta.

ID- Buzz Cargo stoltserar med god ergonomi samtidigt som man som fordonsansvarig inte behöver oroa sig för diverse miljözoner som gör intåg.

Räckvidden på 415 kilometer innebär att man sällan behöver planera in laddstopp under en arbetsdag och om så är fallet erbjuder ID. Buzz Cargo snabbladdning på upp till 170 kilowatt.

En miss från Volkswagens sida är att inte erbjuda någon variant av Vehicle-2-Load som innebär att man skulle kunna driva diverse verktyg med hjälp av bilens elsystem, exempelvis av den typen som återfinns i Rivian R1T eller Ford F-150 Lightning. Eller för den delen Kia EV6.

interiör

Interiören är samma som i ordinarie ID. Buzz förutom att materialen är mer slitstarka. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen ID. Buzz Cargo jämte konkurrenterna

Segmentet för elektrifierade transportbilar har växt så det knakar.

ANNONS

Det ID. Buzz erbjuder är dels en design som heter duga och som talar om för omvärlden att det rör sig om en elbil, något den är ensam om bland konkurrenterna.

Jämfört med vår favorit i segmentet – Renault Kangoo E-Tech – är bilarna i termer av praktikalitet väldigt lika.

Lastutrymmet är det samma men Kangoo får lasta mindre (461 kilogram jämfört med 630 kilogram) men får dra mer (1 500 kilogram jämfört med 1 000 kilogram).

Räckvidden på ID. Buzz är dessutom 15 mil längre men till ett pris som är ungefär 120 000 kronor (exklusive moms) högre.

Cargo bakifrån

ID. Buzz utmärker sig på många punkter men segmentet är tufft. (Foto: Volkswagen)

Summan av kardemumman

Volkswagen ID. Buzz Cargo är en av de mest efterlängtade modellerna på länge.

Volkswagen har anspelat hårt på modellens ikoniska familjeträd och levererar en bil som blickar både framåt samtidigt som inte backspegeln glömts bort.

ANNONS

Nya ID. Buzz Cargo bör bli en storsäljare, dels av imagemässiga skäl, dels för att produkten i sig är bra med god räckvidd och goda lastmöjligheter.

Dieselskåpbilens dominans är snart slut.

Cargo

Volkswagen ID. Buzz Cargo lär bli en riktig storsäljare, inte minst av skatteskäl. (Foto: Volkswagen)

Högsta Växelns första intryck av Volkswagen ID. Buzz Cargo

Slutbetyg: 4/5

Volkswagen ID. Buzz Cargo leverar ett besämt vettigt helhetspaket inom transportbilssektorn. Räckvidden är bra, snabbladdningen likaså och även lastkapacitet är klart godkänd. Faktumet att den rent imagemässigt skriker elbil är även en klar fördel.

Läs även: Förhandsvisning av Volkswagen ID. Buzz Cargo
Läs även: Test av Volkswagen e-Transporter 
Läs även: Test av Volkswagen Caddy
Läs även: Test av Renault Kangoo Electric

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS