Dagens PS

Priskriget: Ford går på knäna i Kina

eLBILAR
Ford måste kraftigt reducera sina kostnader i Kina. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 maj 2023Publicerad: 16 maj 2023

Världens största bilmarknad, den kinesiska, är även den viktigaste för många tillverkare. Nu har amerikanska Ford hamnat på efterkälken, något som kräver att de sänker kostnaderna rejält.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter att Tesla dumpade sina priser i januari, orsakade det enorma svallvågor i branschen, särskilt på den kinesiska marknaden.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 23 

Gäller att ta rygg

Olika tillverkare hanterade prissänkningarna på olika sätt.

Medan vissa tog efter, är det många som står fast vid sin prissättning.

På den kinesiska marknaden är det desto fler tillverkare som också sänkt sina priser, medan verkligheten är en annan för den europeiska.

Problemet är att prissänkningar innebär försämrade marginaler.

ANNONS

Senaste nytt

Ford måste bantas

ANNONS

Även om Ford var snabba med att sänka priserna på främst elbilen Mustang Mach-E, har märket fortsatta svårigheter, däribland på den kinesiska marknaden.

Fortsättningsvis går Ford back över 600 000 kronor per elbil, till följd av att de har reducerat tillverkningen samt gjort stora investeringar.

Ytterligare sänkningar är att vänta

Trots detta måste Ford sänka priserna ytterligare, åtminstone på den kinesiska marknaden där priserna på elbilar skiljer sig enormt från de europeiska.

Det rapporterar Reuters.

I sin tur innebär det att den amerikanska biljätten måste sänka sina kostnader också.

”Våra kostnader är inte konkurrenskraftiga, och vi jobbar hårt internt och med våra underleverantörer för att reducera kostnaderna i alla områden” berättade en representant från Ford Kina för Reuters.

Jobb kommer att försvinna

ANNONS

Enligt kinesiska medier kan 1 300 Ford-jobb försvinna på den kinesiska marknaden framgent, men det är ingenting som har bekräftats av det amerikanska märket själva.

Exakt hur Ford ska sänka sina kostnader har inte kommunicerats.

På ett globalt plan ska amerikanarna dra nytta av de lägre omkostnaderna som den kinesiska marknaden möjliggör.

Jim Farley, vd på Ford, har sagt att märket ska använda sina kinesiska operationer för att kunna exportera billiga el- och fossiltransportbilar.

Det amerikanska märket har tidigare tvingats reducera kostnader på andra håll, främst genom att varsla tusentals anställda.

Anledningen är elbilar kräver mindre arbetskraft för att bygga, samtidigt som att de kostar oerhört mycket att tillverka.

Läs även: Ford förlorar 600 000 kronor – på varje elbil
Läs även:
Ford drar skynket av sin minsta elbil
Läs även:
Ford F-150 Lightning höjer ribban för elbilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS