Dagens PS

Ford förlorar 600 000 kronor – på varje elbil

Ford
Ford F-150 Lightning imponerar, men frågan är om den kommer till Sverige. (Foto: Ford)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 12 maj 2023Publicerad: 12 maj 2023

Ford har nu släppt sin kvartalsrapport för årets första kvartal och det ser minst sagt dystert ut för märkets elbilsdivision.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det ser dock desto ljusare ut för märkets fossilbilsdivision, vilket i sin tur ser till att den amerikanska jätten går med vinst.

Det rapporterar Car Scoops.

Delar upp ansvaret

För drygt ett år sedan delade biljätten upp sina primära affärsområden i tre – Ford Model e, Ford Blue, och Ford Pro.

Model e ansvarar för elbilar, Blue för fossilbilar och Pro för transportbilar.

elbilar Ford Mustang Mach-E GT

Mustang Mach E är ingen vinstaffär för Ford. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Senaste nytt

Det går inte bra nu

Det man kan utröna från kvartalsrapporten är att det amerikanska märket förlorar 58 333 amerikanska dollar, motsvarande 601 000 kronor per elbil som de säljer.

ANNONS

Ford är inte ensamma om att gå back på sina elbilar, men de ligger i framkant när det gäller hur mycket de förlorar per bil.

En stor förlust

Under första kvartalet 2023 levererade märket 12 000 elbilar, vilket resulterade i en förlust på 700 miljoner dollar, motsvarande 7,2 miljarder kronor.

Omsättningen för märkets elbilsförsäljning var 700 miljoner dollar, medan den under sista kvartalet 2022 var 1,6 miljarder dollar, motsvarande 16,5 miljarder kronor.

Många faktorer väger in

Anledningarna till att amerikanarna förlorar så mycket pengar per elbil är många.

Det rör sig bland annat om att Fords elbilsfabrik i Mexiko – där Mustang Mach-E tillverkas – har skruvat ner på tillverkningen för utbyggnation.

Tanken är att fabriken ska kunna pumpa ut 210 000 elbilar årligen till slutet av 2023.

ANNONS

Stora investeringar

Fortsättningsvis lägger den amerikanska jätten rejäla summor på märkets nya batterifabrik i USA, samt en ny bilfabrik som ska kunna producera 500 000 fordon årligen.

Dessutom kommer Ford mer folkliga modeller – däribland nya Explorer som byggs på Volkswagens nya MEB-plattform.

För Ford Blue, märkets personbilssida, är verkligheten en annan.

Det går bra nu

Ford Blue hade nettoresultat på 2,6 miljarder dollar, motsvarande, med en rörelsemarginal på 10,4 procent.

Den mest populära modellen var F-150 som tillverkas var 30:e sekund.

Totalt sett innebär det att Ford har en nettovinstmarginal på 4,2 procent, vilket är det högsta på 12 månader.

ANNONS

Även om det ser mörkt ut för märkets elbilar för närvarande, tyder mycket på att det kommer att vända.

Läs även: Ford gör om helt – först ut är nya Explorer
Läs även:
Provkörning av Ford Mustang Mach-E GT
Läs även:
Provkörning av F-150 Lightning

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS